“Handen”arbeid in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu “Handen”arbeid in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

“Handen”arbeid in Ghana

Door: Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

16 September 2008 | Ghana, Tamale

Na vier weken is het weer heerlijk om thuis te zijn in Ghana. Het weerzien met Rik is heerlijk (ook al was hij maar 15 minuten ‘op zijn Afrikaans’ te laat op het vliegveld om me op te halen). Ik heb werkelijk genoten van Nederland, leuk om familie en vrienden weer terug te zien en bij te babbelen en daarnaast was het weer voor mij fantastisch. Helaas is het me niet gelukt om naar iedereen toe te gaan. Ik wilde wel een beetje de rust van Ghana vasthouden en niet als een dolle door Nederland crossen. De Nederlanders zijn toch al van die “snelle” mensen. Ik kon het tempo soms niet bijbenen (zoals het drinktempo, het wandeltempo, het winkeltempo….). Maar goed nu ben ik dus weer thuis en het leuke van een tijdje weg te zijn geweest is dat je weer met frisse ogen naar de Ghanese cultuur kijkt. Ook de geur is weer zo heerlijk Afrikaans. Ik ben bij vrienden op bezoek geweest die 3 jaar in Ghana hebben gewoond en zij hadden een grote Afrikaanse kist met allerlei Afrikaanse spullen erin. Als zij heimwee hebben naar Ghana gaat de kist open en wordt even de typische Afrikaanse geur opgesnoven. Dat heb ik in Nederland ook even mogen doen, maar (sorry A en F) er gaat toch niets boven de échte Afrikaanse geur. Naast de geur vallen alle gebruiken van de mensen weer op. Zo dragen alle vrouwen de spullen op het hoofd (en niet in zo’n rugzak zoals ik altijd doe) en is veel arbeid die verricht wordt toch meest “handen”arbeid. Enkele voorbeelden hiervan.

• Het maken van houtskool.
Bij ons in de straat hebben ze tientallen bomen gekapt omdat er een dikke buis de grond in moest voor de vernieuwde waterleiding (jawel vooruitgang). Dit houdt in dat veel mensen hout zijn komen sprokkelen om te kunnen koken, maar de echte dikke stammen blijven liggen en daar wordt door mensen dan weer houtskool van gemaakt. Een gedeelte van de stam wordt aangestoken en dan wordt dit gedeelte bedekt met graspollen met veel zand eraan. Het hout kan lekker smeulen en verbrandt net niet helemaal. Na een dag heb je houtskool (zie foto).

• Takken wegzagen in de buurt van de elektrische bedrading (bovengronds)
Het is nu regenseizoen en de bomen groeien echt heel hard. In Ghana hebben ze nog allemaal bovengrondse leidingen waar natuurlijk geen takken op mogen hangen. Laat dit rondom ons huis nu aan het gebeuren zijn, dus de takken moeten afgezaagd worden. Maar hoe?? In Nederland heb je van die mooie volautomatische knipscharen en zaken aan een lange stok. Dus Rik heeft die maar in elkaar gefrutseld en ….. zagen maar. Hij leeft nog steeds, gelukkig geen elektrische schok gekregen. (zie foto)

• Handwas
O wat benijd ik soms Nederlandse vrouwen met hun geweldige volautomatische op 1000 toeren draaiende Miele wasmachines. Ik kan je wel vertellen dat we die hier niet hebben. Dan zit er maar een mogelijkheid op: iemand inhuren voor de was. Dat hebben we dan ook gedaan, maar de cultuur wil helaas dat je zelf je ondergoed wast. Dus dat doen we dan netjes een keer per week. Je zou het een meditatief moment kunnen noemen… (zie foto)

• Koken
Toen ik in Nederland rondliep in de AH liep letterlijk het water me uit de mond. De eerste keer heb ik er wel 1 uur rondgelopen en maar kijken naar alle nieuwe producten (nee ik heb geen last gehad van een cultuurshock). Dan zie je al die kant en klare maaltijden en die pakjes met kant en klare kruidenmixen, kant en klare tonijnsalade, kant en klare yoghurt, kant en klaar brood, kant en klaar gehakt enz. enz..
Een gemiddeld Ghanees gezin heeft geen gastoestel om op te koken, laat staan een magnetron of oven. De meeste gezinnen koken buiten op een hout- of houtskoolvuurtje. Alle gerechten worden door de vrouwen zelf bedacht en gemaakt, niets zakjes van AH met kant en klare gerechten of voorgesneden groente. Zo heb ik inmiddels ook weer veel ‘natuurlijker’ leren koken met verse kruiden, verse groentes en zelfbedachte recepten op mijn campinggastoestel. Toch leuk om te doen.(zie foto)

• Afvalverwerking
We hebben in Ghana wel een centrale vuilnisophaaldienst, maar zoals ik van andere mensen heb gehoord komt die meestal niet opdagen. Dus dan maar zelf je vuilnis opruimen. Nu zijn de verpakkingen in Ghana gelukkig nog niet zo belachelijk overdreven als in het Westen (dubbel verpakte producten enzo), maar toch hebben we natuurlijk afval. De blikjes scheiden we en gooien we in een heel oude zinkput achter het huis (die moet toch een keer dicht), het glas gaat naar een weeshuis waar ze er weer kralen van blazen voor het goede doel en de gft gaat op onze mesthoop en de rest van het afval stoken we op. Iedere week verbranden we ons eigen afval en we moeten er echt bij blijven staan, omdat vaak de kinderen uit de buurt ons afval plunderen en dat zien we dan een uur later verspreid rondom het huis liggen. (zie foto)

Zo dit zijn weer wat typisch Afrikaanse dingetjes die mij opvielen toen ik thuis kwam. Het is en blijft heerlijk om hier te mogen wonen tussen mensen die nog heel dicht bij de natuur staan en die (volgens mij) veel tevredener zijn dan mensen in Europa.

  • 16 September 2008 - 15:25

    Wieteke:

    Die Rik toch, zegt hij je 4 weken te missen, komt hij toch nog te laat. :)
    Het heerlijke Afrikaanse tempo probeer ik ook nog steeds vast te houden maar helaas wil dat niet meer zo makkelijk lukken met dat snelle tempo hier :(
    Het is trouwens best leuk om de foto´s te bekijken, nu ik weet hoe het bij jullie eruit ziet.

  • 16 September 2008 - 15:38

    Theo:

    Ik zag de foto van de zaag aan een lange stok !! Rik , Geweldig !!
    Echt een idee van onze uitvinder ..
    Nog veel zaag plezier !

    Groetjes !!!

  • 16 September 2008 - 16:47

    Willie:

    hier in nederland is een tv-programma het beste idee van nederland mischien ook iets voor ghana dan maakt rik veel kans met zijn zaagje.
    groetjes fam nijssen summere-eind

  • 16 September 2008 - 17:59

    Michiel:

    Leuk stukje, Dinie. Ik merk dat in Nederland bij sommigen ook de behoefte leeft naar 'minder' maar tegen de snelheid waarin wij leven zijn die voorgekookte producten vaak wel handig. En Rik, mooi stukje techniek, die zaag :) Hoe is het met je voet?

  • 16 September 2008 - 19:01

    Wendelien:

    Wat een mooie observaties bij terugkomst in Ghana Diny!
    Ik vond het ontzettend fijn om je weer bij ons in de borrelclub terug te zien!En sja...dat hoge tempo van ons....blijf maar mooi in het Afrikaanse ritme! Spreekt mij in ieder geval erg aan (in heel wat situaties..grijns...hoewel...ik kan zo ook veel situaties noemen dat ik toch liever een wat Westers tempo zou willen.)

  • 16 September 2008 - 19:33

    Arnold:

    Home sweet home....

    Enne, die zaag vind ik wel het toppunt van integratie. (Jullie hebben zeker niet genoeg tafels om te stapelen)


  • 17 September 2008 - 09:39

    Maureen:

    Och dat was zo heerlijk! Lekker op je gemakje en niemand die de druk opvoert om alles sneller te laten verlopen.
    Houd het simpel en do heanig an! (twentse uitdrukking: doe rustig aan)

  • 17 September 2008 - 11:01

    Maria:

    Het was heerlijk om met je bij te kletsen toen je weer in Nederland was, en hoewel ik als halve pensionado denk dat mijn tempo toch wel heel erg is gedaald, leerde ik bij jou weer hoe Nederlands het toch nog is. En je verhaaltjes en foto's nu op de site: prachtig!
    Liefs,
    Maria

  • 23 September 2008 - 13:14

    Nell:

    Ja, wat heerlijk om te horen hoe je weer van Afrika geniet. Dat is Afrika, toch. De alledaagse dingen van het leven, dus dat basale basisdeel, waar ik in december over schreef, wat zo belangrijk is voor een mens, de rust en de natuur. Ik heb heimwee en wou dat ik dat stukje van toen kon vasthouden hier. Dat lukt me niet, soms met momenten wel(zoals nu) en dan voel ik me zo tevreden en gelukkig. Ik kan me voorstellen dat het heerlijk was om weer thuis te komen. Letterlijk en figuurlijk. Geniet nog zolang je daar bent, hier gaat alles gewoon door, dat heb je wel gezien. Het enige wat je mist is het lekkere eten...:-)
    (contact met vrienden is er toch wel)
    Zullen we toch eens pakketjes voedsel gaan opsturen. Ja, echt voor de (lekkere)honger in Afrika...

    Een (neger)zoen XX Nell

  • 06 Oktober 2008 - 22:24

    Maarten:

    Hoi Rik en Dinnie,

    Heerlijk om af en toe jullie stukjes te lezen. Ik ben ondertussen al weer dik een half jaar terug uit Sri Lanka en werk nu in Londen voor een INGO. Erg interessant, maar de rust en natuur waar jullie over spreken mis ik wel! Maar goed dat jullie daar zo van genieten!

    Groeten,

    Maarten

  • 09 Oktober 2008 - 20:31

    Nido En Amela:

    Wat leuk om jullie weer te zien,fijn dat jullie zijn tevreden.Anderhalf jaar is voorbij maar wij missen jullie nog.
    Groetjes Nido

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2009

Van de warmte naar de kou.

19 Januari 2009

Aan ieder avontuur komt een einde

17 December 2008

Terug thuis in Tamale

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk
Rik en Dinie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 167559

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 31 Maart 2016

Zambia

05 Augustus 2013 - 17 November 2013

India

12 Augustus 2012 - 12 Augustus 2013

Illeret (Kenia – Ethiopië)

15 Augustus 2009 - 06 Mei 2012

Tanzania

10 Februari 2007 - 10 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: