Aan ieder avontuur komt een einde - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Aan ieder avontuur komt een einde - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Aan ieder avontuur komt een einde

Door: Rik en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

19 Januari 2009 | Ghana, Tamale

Allereerst voor iedereen een gelukkig 2009. Wel een beetje laat, maar we hebben zo’n hectische tijd achter de rug dat zelfs het maken van een nieuwjaarskaart erbij ingeschoten is. Waar zijn we dan zo druk mee geweest zullen jullie denken. Nou met alles behalve ons werk. Zoals we de laatste keer al vertelde moesten we 2 maanden weg uit Tamale vanwege de verkiezingen. Dat hebben wij brave burgers dus ook netjes gedaan. Achteraf was het gelukkig niet nodig gebleken want de verkiezingen zijn nagenoeg zonder incidenten verlopen. Er is wel een iemand doodgeschoten de dag dat we terugkwamen in Tamale, maar verder niets. In de twee maanden dat we uit Tamale weg moesten hebben we eerst drie weken gereisd door Mali en Burkina Faso (zie vorig verhaal). Daarna zijn we 10 dagen naar een weeshuis in de buurt van Kumasi geweest. Daar hebben we met de kinderen Kerst en nieuwjaar gevierd. Erg bijzonder. Het is gewoon aan ons voorbij gegleden zonder grote diners, drank of vuurwerk. De eerste kerstdag gold voor de kinderen niet maar de tweede kerstdag hebben we in plaats van twee maal per dag, drie maal per dag een maaltijd voorgeschoteld gekregen. En jawel een heus kerstavondmaal met een eend voor 20 mensen. Voor degene die niet van de feestdagen houden is het een absolute aanrader. Op nieuwjaarsavond lagen we om 10 uur in bed. Doodmoe van de hele dag tussen 15 kinderen leven. Na deze 10 dagen nog een paar daagjes uitrusten aan de kust en toen weer langzaam naar Tamale gereden met een aantal tussenstops.
We zitten nu weer ruim een week in Tamale en hebben eigenlijk vanaf de eerste dag dat we terug waren besloten dat we niet lang meer in ons huis kunnen wonen. We hebben een drinkingspot (kroeg) tegenover ons huis (ik hoor jullie al denken waw leuk biertjes drinken!!!) Nou niet dus. Madam de eigenaresse heeft besloten om vanaf de kerst de muziek op volle sterkte te spelen. Voor degene onder jullie die ooit in Ghana zijn geweest zal het niet onbekend in de oren klinken. Muziek uit opgeblazen geluidsboxen op zijn allerhardst tot sluitingstijd en dat is zo rond 12.00 en 1.00 uur. We hebben geprobeerd om de herrie in ieder geval na 10 uur naar beneden te krijgen, maar Madam heeft ons schreeuwend te kennen gegeven dat niet wij maar zij de regels maakt. Heb je het er met de buren over die zeggen ook niet te kunnen slapen maar op de een of andere manier zijn zij hier een stuk rustiger onder dan wij.
Dus na wijs beraad en levensbehoud hebben we besloten de auto te verkopen en weg te gaan. We kunnen ons een leuker afscheid voorstellen maar goed, als je niet slaapt is ook niet goed voor het gemoed.
Dit weekend is gelukkig de auto verkocht en nu kunnen we VSO de terugvlucht laten boeken. Dus wanneer we precies terugkomen is nog niet bekend maar we willen nog een week in Tamale blijven om afscheid te nemen en dingen af te ronden en dan gaan we richting Accra.

Uit de reacties op ons vorig verhaal hebben we begrepen dat de recessie een hoogtepunt nadert. Heel vervelend al die (tweede) huizen die niet verkocht kunnen worden in deze moeilijke tijden. Maar we hebben besloten totdat we een nieuwe plek ergens op de wereld hebben gevonden om in Berg en Terblijt te gaan wonen (of all places). Te zijner tijd laten we wel horen hoe en wat.

We hopen dat als we in Nederland komen we niet aan de grond vastvriezen (alhoewel schaatsen toch wel erg leuk zou zijn). Dus als wij op bezoek komen zet de verwarming gerust op 25 graden dan komt de temperatuur een beetje in de richting van de temperatuur hier.

Heel veel groeten van Rik en Dinie en tot snel!!

• 19 Januari 2009 - 14:57

Steven:

gellukig je komt al bijna weer terug. heb je echt gemist de minuten leken wel uren de secondes minuten maar er komt toch een einde aan. maar je had het toch leuk zo te lezen. en ga binnen kort op basket bal. kan niet wachten tot je terug

groetjes: steven,sharon,nathalie, bert en de dieren een lik

• 19 Januari 2009 - 15:14

Theo:

Hallo Samen ,

Nou Dinie , wat dat schaatsen betreft , ben je net te laat , de dooi heeft zijn werk al gedaan , maar ik heb er wel foto's van ..
    De Elfstedentocht kon net niet doorgaan , dat was wel ff balen ..

Wat die muziek betreft , dat is natuurlijk niet normaal wat dat mens doet , waren wij er met z'n vijven nu maar daar , dan zou ik jullie Annie en Louis er op af sturen , dan was het zo afgelopen , haha ..

Toch nog leuke dagen gewenst aldaar , en doe ze allemaal de groetjes van ons vijven ..

Tot snel ziens dan maar !!

Houdoe .. Theo ..

• 19 Januari 2009 - 16:18

Kinke:

een goeie terugreis gewenst. een lading mooie herinneringen om van te genieten in inderdaad een koud nederland. zelf zijn thomas en ik een paar weken in nederland om dan weer een poosje terug te gaan naar Malawi. veel groeten, kinke.

• 19 Januari 2009 - 17:42

Wieteke En Maureen:

Wat een $%#@& van een savannahclub! Echt vervelend zo´n buur. We kunnen ons voorstellen dat jullie je afscheid heel anders voorgesteld hadden. Ook wel weer opvallend dat de rest van de buurt er zo rustig onder blijft. In ieder geval, heel erg veel sterkte met afscheid nemen daar. Jullie zullen het nodig hebben.

• 19 Januari 2009 - 18:35

Maria:

Sterkte met afscheid nemen en laat op tijd weten als je komt, dan kan ik de verwarming op tijd op 25 graden zetten!
    Kijk ernaar uit om jullie weer te zien!

• 19 Januari 2009 - 19:47

Arnold:

Geniet zolang je kunt! Want Ghana is en blijft dat mooie land met die vriendelijke mensen en op elke staathoek een verassende ...

• 19 Januari 2009 - 20:49

Judith:

Wat een mooie tijd, zeg. Een heel goede reis en fijne thuiskomst, tot later.

• 20 Januari 2009 - 10:54

Papa:

Huis in Berg is enigszins bewoonbaar, wel lekker warm gelukkig, en de keuken functioneert ook. We zullen samen zien dat het naar je zin ingericht wordt. De eerste tijd kunnen jullie bij mij slapen, het appartement is bemeubeld, en samen eten zit er dik in: Sophie is erg gezellig!

Heb Raymond gevraagd het tempo in Berg wat te versnellen, en dat lukt moeizaam: hij doet dit "erbij".

Alles was gepland op Vera die pas tweede helft dit jaar zou komen.

Wij krijgen (gratis!) een ander bankstel zodat het bankstel "idee Vera" dat bij ons staat al eerdaags naar Berg kan.

Jullie zijn vanharte welkom.

Papa en Sophie.

• 20 Januari 2009 - 13:14

Lex En Netty:

Je kunt dit geen vertrek met stille trom noemen... Jammer, maar verder kunnen jullie toch terugkijken op een heel interessante tijd. Leuke foto. Zijn de computers nog aangekomen Rik?
    Wij blijven nog even van 25 graden hier genieten. Fijne terugkomst toegewenst.

• 21 Januari 2009 - 17:13

Dinie:

leuk om jullie straks live weer te zien. We zitten midden in de "verhuisstress" haha en genieten toch van al die lieve mensen om ons heen. We zullen zeker wel enkele traantjes laten.

• 23 Januari 2009 - 08:32

Ans:

Jaaaaa,
    Diny en Rik weer in het land! Leuk!
    Ik hoop dat jullie een keer langskomen in het gegarandeerd zeer stille Beek Ubbergen. Nog een pluspunt: ik heb een houtkachel en die brandt op volle toeren in deze barre tijden van crises en kou...
    Verder: ja, de drinkingspot herken ik; ook wij zaten er dicht bij in Zimbabwe, maar gelukkig woonden we net op voldoende afstand van de herrie ( ook tot middernacht). Overdag kon je er nog wel een biertje halen op het terras, maar 's avonds was het echt het domein van dronken katoenboeren en in de ogen van de bevolking 'bad women'...

• 31 Januari 2009 - 16:58

Cornelie:

Hopelijk genieten jullie (of hebben jullie inmiddels genoten) van de week afscheid in Tamale en Accra.

Laat weten als jullie weer een beetje gesettled zijn in Nederland. Ben erg benieuwd naar alle verhalen, foto's etc

Liefs