Quiz - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Quiz - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Quiz

Door: Dinie en Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

30 Oktober 2008 | Ghana, Tamale

Hallo allemaal

Het is weer een lange tijd geleden dat we iets geschreven hebben. Het leventje gaat ook zo zijn gangetje. We zijn volop aan het werk. Ik (Dinie) ben iedere morgen druk met het trainen van kleuter leerkrachten in hoe ze prentenboeken op een leuke manier kunnen voorlezen. Hiervoor heb ik 12 scholen getraind hoe de phonic methode te gebruiken (de groep 3 en 4 leerkrachten) en dat allemaal in een paar weken tijd. Het werk kan wel vlotten maar dan moet je wel anderhalf jaar wachten.

We zitten bijna op het einde van onze placement. De twee jaar zit er bijna op. Wat gaat het snel, nog maar vier maanden. We zijn al volop bezig met wat we hierna willen gaan doen. Het lijkt erop dat we nog twee jaar met de VSO op pad gaan. Naar welk land weten we niet. We hebben in ieder geval we opnieuw gesolliciteerd. Wie weet komt er ook nog iets anders op ons pad, maar het bevalt ons prima bij de VSO. We proberen om in februari een nieuwe plek te krijgen. Als februari lukt dan komen we waarschijnlijk in januari naar huis om het een en ander te regelen. Maar je kunt wel zeggen dat we de smaak te pakken hebben. Het wonen en werken in een ontwikkelingsland bevalt ons uitstekend.

We hebben een klein probleempje in Tamale. De verkiezingen zitten eraan te komen in december. Nu gaan er geruchten dat het wel eens heel onrustig zou kunnen worden in ons stadje. Er zijn tot nu toe twee doden gevallen tijdens een confrontatie tussen de twee grote partijen. Maar volgens onze watchman vallen er ieder jaar wel een paar doden. Hier in Tamale is het niet puur de strijd tussen twee politieke partijen, maar meer de strijd tussen twee ‘stammen”. Een lang en complex verhaal. Met als diepte punt dat in 2004 de ene “stam” de chief van een andere stam heeft vermoord en dat suddert nog steeds. De ene “stam” hangt de zittende regeringspartij aan en de andere “stam” hangt de grootste oppositiepartij aan. Dan zitten er ook nog verschillende moskees achter, kortom te ingewikkeld om te snappen en zeker om uit te leggen. Nu heeft de VSO besloten om ons vanaf 21 november tot 14 januari te “verplaatsen”. Dit ook nog met schrik in de benen van wat er in Kenia gebeurd is, daar had niemand iets zien aankomen. Wij hebben besloten om drie of vier weken te gaan reizen door Burkina Faso en Mali en daarna willen we naar het weeshuis van Nana gaan in Sekyere. Daar kunnen ze wel wat hulp gebruiken denken we.
Kortom maak je niet ongerust want dat doen wij ook niet. We gaan echt niet tussen de strijdende partijen staan. En om heel eerlijk te zijn, volgens mij gaat het wel allemaal meevallen, maar de VSO neemt het zekere voor het onzekere.

Tussendoor doen we allerlei leuke dingen. Dan weer eens een uitstapje hier dan weer eens daar en af en toe leggen we een kaartje met een heerlijk drankje erbij. Het leven is goed zo in Afrika.

Ik (Rik)

Het werk op kantoor is zo als het is. Voorlopig is de limiet bereikt. Er is vers en vooral jong bloed nodig om daar meer te kunnen bereiken.
De vereniging van computer docenten is nu officieel geregistreerd en wordt groots gelanceerd half November. Het bestuur neemt steeds meer dingen van me over.
Dat geeft me de tijd om samen met een ergo therapeute een paar gehandicapte kinderen te bezoeken. Samen ontwerpen we hulpmiddelen voor hen. Zo is er een jongetje dat altijd op de grond zit maar wellicht met wat hulp en stimulatie kan leren staan en misschien wel lopen. Voor hem hebben we een sta-tafel gebouwd. Voor twee andere kinderen maken we heel eenvoudige rolstoelen. Eerst deed ik dat alleen maar inmiddels hebben we een goede maar vooral enthousiaste timmerman gevonden. Het zou toch fantastisch zijn als die man dit zou kunnen voortzetten. Ik merk dat me dat veel meer plezier doet dan het werken achter een scherm in een muf kantoor.
Laten we deze keer eens afronden met een kleine quiz over de Ghaneese gezegdes. Fieke en Arnold zijn jurie en dus uitgesloten van deelname. Natuurlijk zijn de te winnen prijzen zijn geweldig. Dus hoe je beste en verklaar:
A. Saleminga hel-oo
B. I can hear the sense
C. Your body is in the cold, but your head is hot.
D. The ants have taken their part.
E. . . . and what and what.
F. You left your phone. Oh, but it forgot it in a save place.
G. É-heee.
H. Something is knocking in my head.
I. My head is paining me.
J. I am developing a headache.

Volgende keer worden winnaars en de juiste de antwoorden bekend gemaakt.

Groetjes Rik en Dinie

  • 30 Oktober 2008 - 15:34

    Theo:

    Het begon met een zaag voor de boom , nu de kinder - rolstoel.
    Een geweldig idee , net als de tafel !!

    Rik ik wist het wel , je bent diep in je hart een geweldige uitvinder .
    Een Rik wortel !!

    Ga zo door !!

    Wij 4 ren wensen jullie nog hele fijne dagen daar toe , en ben toch maar een beetje voorzichtig ..

    Geniet nog van de aankomende tijd , want je weet , de tijd vliegt voorbij , ook voor jullie daar ..

    ik zou zeggen , tot ziens dan maar ..

    Groetjes Wies en Theo ...

  • 30 Oktober 2008 - 15:49

    Rik:

    Dank je voor je complementen. Maar kom op Theo, een of twee vertalingen in de quiz kun je wel geven toch wel bedenken. Er zijn echt geweldige prijzen te winnen hoor. Dus raadpleeg Wies en doe je best.

  • 30 Oktober 2008 - 16:39

    Theo:

    Nou Rik , Mijn eerste poging dan >>

    A = Wees welkom , Hallo .

    B = Ik hoor dat je het begrijpt !!

    C = Heethoofd

    D = Ieder krijgt zijn deel ..

    E = Wie heeft de lamp uitgevonden ? nou ?

    F Wie weet het telefoonnummer van de Kluis ??

    G = A-Haaa..

    H = Ik hen enne spijker in minne kop , au au .

    I = Maar vanavond , heb ik hoofdpijn ..

    J = Ik heb een heel apart gevoel van binnen ..

    Wat vindt je ervan ??

    Groetjes .. Theo ..

  • 30 Oktober 2008 - 19:07

    Willie:

    hoi rik en dinie
    zo dat knutselen is toch wel fantastisch heb je echt eer van je werk .
    als je de kinderen mee kunt helpen en misschien die timmerman ook er nog mee vooruit helpt .
    dan mmar 2 antwoorden op de Quis
    A= hallo blanke man
    H=ik heb een kater
    groetjes willie,helga en de kids uit summere eind

  • 30 Oktober 2008 - 19:46

    Wieteke En Maureen:

    Het is inderdaad snel gegaan, die 2 jaar. Jullie mogen ook best terugkomen van ons hoor! :)
    Maureen en ik hebben ons best gedaan met de vertalingen. Zie hier het resultaat.

    A. Saleminga hel-oo. Hallo blanke
    B. I can hear the sense
    Volgens mij begin ik het te snappen.
    C. Your body is in the cold, but your head is hot.
    Maak je niet dik/druk
    D. The ants have taken their part.
    Ik heb het echt niet allemaal alleen opgegeten
    E. . . . and what and what.
    en zus en zo (Maureen)
    Ja, wat dan nog (Wieteke)
    F. You left your phone. Oh, but it forgot it in a save place.
    Ja, sorry mijn telefoon ligt nog op het nachtkastje.
    G. É-heee.
    Jaaahh ja you got it sister/brother
    H. Something is knocking in my head.
    Volgens mij kom ik op een idee
    I. My head is paining me.
    Ik heb pien in de kop (kater)
    J. I am developing a headache.
    Ehhh. Kan vandaag helaas niet komen werken. Volgens mij moet ik de griep krijgen. Ik voel de hoestbui al opkomen (kuch)
    Is J. niet dezelfde reden als: het regent. Maar dan voor de dagen dat het niet regent.

    Volgens mij hebben wij ze allemaal goed dus laat maar komen die prijzen :)

    Liefs

    Maureen en Wieteke

  • 30 Oktober 2008 - 19:48

    Maureen En Wieteke:

    Hé Dinie,

    Nog van harte hè met je verjaardag. Hopelijk komt het kadootje op tijd aan ;)

  • 31 Oktober 2008 - 10:50

    Papa:

    ... een gok ...

    A. tover/goochelspreuk "voilà"
    B. "ik vuul 't a me waoter" zeggen ze in Brabant
    C. Je hebt ideeën maar voert ze niet uit
    D. een deel is verdwenen, bedorven, verloren gegaan
    E. ... en wat dan nòg?
    F. met opzet iets nagelaten omdat je dat beter uitkwam
    G. afkeurende(?) verwondering, "zúúch dat (dee, die) noe", hoe is het in G... mogelijk...
    H. een kater
    I. ik zit met een probleem
    J. ik krijg er koppijn van, ik kom er niet uit.

    ik ben benieuwd naar de uitkomst...

    Papa.

  • 02 November 2008 - 20:57

    Breda:

    Hoi Rik en Dinie,

    Mooi werk en mooie foto's. Een QuiZ? Ik doe mee.

    A. Saleminga hel-oo = hallo balke (man)

    B. I can hear the sense = ik heb je door

    C. Your body is in the cold, but your head is hot = als je geen hoed/pet op hebt

    D. The ants have taken their part = Die/dat is aan vervanging toe

    E. . . . and what and what = .... en dit en dat (.... en zus en zo)

    F. You left your phone. Oh, but it forgot it in a save place = ik heb em verkocht

    G. É-heee = ik geloof je niet

    H. Something is knocking in my head = ik maak me zorgen

    I. My head is paining me = ik heb last van m'n hoofd

    J. I am developing a headache = ik zit na te denken

    Grt,

    Roger

  • 18 November 2008 - 17:50

    Theo:

    Hallo , Samen ...

    Nog effe volhouden daar , maar geniet er maar flink van .
    De tijd gaat zo snel voorbij ..
    Trouwens , wie heeft de geweldige prijzen gewonnen ????

    Tot snel ziens !!

    Groetjes Theo ..

  • 19 November 2008 - 11:03

    Ria En Marjon:

    hoi.kopen geen telefoonkaart dus mailen maar even. kom maar snel het is hier heet, stoffig en cool; fleece mee!
    net ontbeten, stokbroodje gruyere met capucino ernaast en als toetje een tompouce. zitten in pension sarah; naast malinese ambassade. rose kamer zonder wasbak maar heerlijk rustig. aanrader!
    ouaga is leuk. we hebben jullie mailadres niet verdorie dus stuur even een mailtje dan kunnen we antwoorden. wij komen zondag of maandag terug. zien we jullie nog?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2009

Van de warmte naar de kou.

19 Januari 2009

Aan ieder avontuur komt een einde

17 December 2008

Terug thuis in Tamale

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk
Rik en Dinie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 167551

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 31 Maart 2016

Zambia

05 Augustus 2013 - 17 November 2013

India

12 Augustus 2012 - 12 Augustus 2013

Illeret (Kenia – Ethiopië)

15 Augustus 2009 - 06 Mei 2012

Tanzania

10 Februari 2007 - 10 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: