Het einde van het schooljaar is in zicht. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Het einde van het schooljaar is in zicht. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Het einde van het schooljaar is in zicht.

Door: Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

22 Juli 2008 | Ghana, Tamale

De schoolvakantie in Ghana begint op 1 augustus en eindigt op 14 september. Maar in werkelijkheid kan ik al niet meer op de scholen terecht twee weken voor de vakantie begint en ik kan ook niet meteen na de vakantie starten. Het duurt dan ook weer twee à drie weken voordat de scholen opgestart zijn. Niet allemaal hoor, maar wel de public schools. De privé scholen schools starten eerder. Maar goed aangezien ik op de public schools werk kan ik wel zeggen dat er een heel lange vakantie aan zit te komen van ongeveer 10 weken. En dat ik nu kan zeggen dat ik er al echt aan toe ben: Nou nee!! En ik kan ook geen werk op het kantoor doen, domweg omdat dat er niet is. Dus heb ik besloten om vier weken naar Nederland te gaan. Rik blijft in Ghana. Hij werkt gewoon door op kantoor.

Toch heb ik een hoop bereikt het laatste jaar. Ik heb 15 pre-schools (groep 1 en 2) getraind in phonics en heb een gedegen follow up gedaan. Er zijn 14 scholen overgebleven en daar ga ik volgend schooljaar ook mee verder. Verder heb ik workshops gegeven voor privé scholen in phonics en ben ik ook gestart met de follow up.
Ik ga het volgende schooljaar alle groepen 3 en 4 trainen van de 14 scholen die ik al getraind heb in phonics. Ook die kunnen wel wat extra’s gebruiken. Het zou jammer zijn als de kinderen uit groep 2 in het volgende schooljaar weer op de oude manier les zouden krijgen vandaar mijn besluit om ook groep 3 en 4 te trainen. Ik maak dan vier clusters van ieder 3 scholen en vraag of de circuit supervisors (soort schoolbegeleiders) van mijn kantoor de training ook willen volgen, zodat ze het in de toekomst eventueel zelf kunnen doen, maar ook dat ze op de hoogte zijn van wat er op hun scholen gebeurt.
Daarnaast wil ik alle 14 pre-schools ook nog een training geven in hoe hardop voor te lezen aan kleuters.
Dit ga ik allemaal doen in de tijd die nog over is. Want in februari 2009 loopt ons contract af en wat we dan gaan doen is nog niet helemaal duidelijk.

We hebben in de tussentijd ook nog het 50 jarig bestaan van de VSO gevierd in Accra. De staf en een aantal vrijwilligers hadden een drie daagse conferentie georganiseerd in een goed hotel met zwembad en lekker eten. Rik en ik hebben onze auto volgeladen met nog drie andere vrijwilligers en zijn via de Volta Region afgereisd naar Accra. Niet geheel risicoloos in deze tijd van het jaar (het is namelijk regentijd). Je hebt te maken met 200 km zandweg met kuilen en gaten en gammele bruggetjes voor de afwatering. Maar we hebben het in twee etappes gereden en het was redelijk goed te doen. Op de conferentie hebben we lekker bij kunnen kletsen met een aantal mensen, niet met iedereen natuurlijk, er waren namelijk meer dan 80 vrijwilligers. Het was wel goed om te horen waar een ieder mee bezig is. De vrijwilligers van VSO komen overal vandaan. Zo is er een grote groep Fillipijnen en Britten en er zijn kleinere groepen uit India, Nederland, Canada, Australië, Ierland, Kenia en er is een loslopende Italiaan.
De conferentie was een terugblik op 50 jaar vrijwilligerswerk en natuurlijk voor het grootste gedeelte een vooruitblik. Een heel opmerkelijke verandering door de jaren heen is dat de gemiddelde leeftijd van de vrijwilliger flink omhoog is gegaan. Die was rond de 20, maar is nu 36 jaar. Een verklaring hiervoor valt te zoeken in het feit dat er hogere eisen gesteld worden aan de vrijwilligers van de VSO (nl. twee jaar werkervaring). Deze eis is ten goede gekomen aan de kwaliteit van het werk van de VSO-er. Maar het houdt ook in dat de VSO staf een behoorlijke kritische club voor zich heeft. Maar goed dit leveren weer zinvolle discussies op.
Op de conferentie was natuurlijk ook plaats voor vermaak. Zo werd ieder land gevraagd om iets typisch van het land te laten zien. Wij Hollanders hebben met z’n zessen een levende dia show alla De Lama’s gepresenteerd. We hebben Hansje Brinker met z’n vinger in de dijk uitgebeeld, een typisch Nederlands landschap met molen, schaatsers en een boer op klompen (Arnold en Fieke nog bedankt) en natuurlijk de wallen met zijn pooier en de hoertjes (zie foto). Kortom pret hebben we gehad en ik zal je zeggen we zijn gedeelde eerste geworden met de Fillipijnen.

Zo dat was het weer voor nu. Rik zal verslag doen van zijn werk in de tijd dat ik in Nederland ben en met degene die ik zie zal ik hopelijk lekker bijkletsen.

Groet Dinie

  • 22 Juli 2008 - 17:45

    Virginia Bartels:

    Hallo Dinie,
    Toch een hoop bereikt en nog heel veel plannen.Het is leuk om te lezen hoe je aangepast hebt aan de manier van werken ,manier van leven.
    Leuk om je droge humor die echt nederlands is tussen alles door te lezen.Veel plezier in nederland en wie weet komen we elkaar nog per ongeluk tegen.groetjes

  • 22 Juli 2008 - 22:37

    L.:

    jammer

  • 25 Juli 2008 - 21:06

    Tjeu Verstappen:

    Dinie,

    Interessant al die verhalen en beelden uit een andere cultuur en hoe jullie je daar verdienstelijk maken.
    Als je weer terug bent in Nederland, laat dan wat van je horen.

    Tjeu
    mh_verstappen@hotmail.com

  • 28 Juli 2008 - 16:16

    Ingrid En Christa:

    Hallo Diny en Rik,

    Weinig van ons laten horen de laatste tijd, maar we lezen nog steeds met veel plezier over jullie belevenissen. Goed idee Diny om even naar Nederland te gaan, als je toch tijd over hebt. Mocht je nog in de Dukaatstraat belanden, komen dan ook even bj ons bijkletsen! Laatste roddel: de vriendin (Miranda 2) van de buurman is van de een op de andere dag eruit gebonjourd en de dag erop was opeens de ex-vrouw (Miranda 1) ingetrokken, compleet met baby van een paar maanden. Het vriendinnetje van de oudste zoon logeert hier ook bijna permanent, zodat het hier een 'gezellige boel'is. Nou ja, uiteindelijk valt het nog allemaal wel mee, al willen we jullie nog steeds als buren terug...

    Rik, werk niet te hard ;-) en Diny, geniet van je vakantie in Nederland.

    groetjes van ingrid en christa

  • 29 Juli 2008 - 15:50

    Karen Van De Kruiden:

    Hallo Dinie,

    Geniet maar lekker van je toch welverdiende vakantie hoor! In Nederland is het nu redelijk warm (plakkerig) na een aantal weken met veel regen en kou.
    Goed voor de plantjes, minder voor het gemiddelde humeur.
    Ik vond het erg leuk om jullie verhalen te lezen en ben dan ook altijd weer aangenaam verrast als jullie mailtje binnenkomt.
    Ben heel benieuwd hoe je het zult vinden om weer even thuis te zijn.
    Heel veel plezier in ieder geval en een goede reis gewenst.
    Groetjes, Karen van de kruidencursus. (Ook alweer een tijd geleden!!)

  • 30 Juli 2008 - 10:01

    Steven:

    hoi rik&dini
    wij habbe al lang zommer vkantie en waneer zou je terueg komen

    groeten steven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2009

Van de warmte naar de kou.

19 Januari 2009

Aan ieder avontuur komt een einde

17 December 2008

Terug thuis in Tamale

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk
Rik en Dinie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 167552

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 31 Maart 2016

Zambia

05 Augustus 2013 - 17 November 2013

India

12 Augustus 2012 - 12 Augustus 2013

Illeret (Kenia – Ethiopië)

15 Augustus 2009 - 06 Mei 2012

Tanzania

10 Februari 2007 - 10 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: