Het bezoek is vertrokken, de rust is weergekeerd. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Het bezoek is vertrokken, de rust is weergekeerd. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Het bezoek is vertrokken, de rust is weergekeerd.

Door: Dinie en Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

13 Juni 2008 | Ghana, Tamale

We hebben een week lang familie op bezoek gehad. Erg leuk en natuurlijk heel intensief. Het was voor ons heel bijzonder om samen met de familie te delen waar we mee bezig zijn. Erover praten is toch anders dan het “live” meemaken. Zo zijn we bij twee scholen op bezoek geweest, die meegedaan hebben aan de phonic training.
Tot mijn grote verrassing hadden deze twee scholen zich helemaal voorbereid op onze komst. De klasjes waren aangeveegd, de kinderen zaten keurig in de bankjes en de leerkrachten hadden de zondagse kleren aangetrokken. En wat heel bijzonder was, ze hadden allemaal een phonic les voorbereid. Iets wat ik bijna nooit voor elkaar krijg heeft de familie toch maar mooi gefikst. Het resultaat was dat nu niet alleen ik al die fonetische liedjes in mijn hoofd had, maar ook de familie. Dus de hele week hebben de liedjes geklonken: “the snake is in the grass, the snake is in the grass, s-s-s-s, the snake is in the grass” en dit ging tot vervelends toe door. Maar wel heel leuk dat ze hebben kunnen zien wat er op die scholen gebeurt.

Nu ze weer weg zijn en de rust is weergekeerd kunnen we met de buren en de watchman lekker napraten over de familie. Boshudu een buurjongetje van 1,5 jaar is helemaal de draad kwijt. Een paar dagen geleden kwam hij nog en was het huis vol met “saleminga’s” (blanken) en nu zijn er nog maar twee en krijgt hij in een keer veel minder aandacht dan dat hij eigenlijk zou willen.
Wat wel leuk is dat ze allemaal vinden dat Rik en ik goed uit moeten rusten, want we zullen nu toch wel erg moe zijn!! Daar zit wel een kern van waarheid in, maar dan wel een voldane vermoeidheid.

Maar na dit bezoek gaat het leven weer gewoon door en moet er weer gewerkt worden tot 1 augustus, want dan is het alweer vakantie tot 14 september. Daarna begint ons laatst deel van onze tijd hier in Ghana. We zitten nu hard te denken wat we willen gaan doen in februari 2009. Gaan we nog voor een jaar Ghana of willen we naar een ander land? Of natuurlijk terug naar Nederland, maar ik geloof dat Rik en ik nog wel verder willen. Maar daar hebben we nog even de tijd voor om dat uit te vogelen. En ze moeten ons ook nog maar ergens willen op de wereld? Dus zoals je merkt begint toch al een beetje het aftellen. We hebben nog 8 maanden te gaan en uit ervaring is gebleken dat die voorbij vliegen.
We willen in die acht maanden ook nog een rondreis door Burkina Faso en Mali maken. We denken erover om dat in December te doen als hier de verkiezingen zijn. Ja dat gaan we ook nog meemaken: de verkiezingen. Daar merken we nu al wat van. Af en toe komen de sprekers van de verschillende partijen naar Tamale en dan staat de stad op z’n kop. De partij van de zittende president Kufuor is niet zo geliefd hier in het Noorden van Ghana. Dus het noorden gaat voor de tegenpartij. Ik ben benieuwd of alles rustig zal verlopen gedurende de verkiezingen. Daarom kiezen wij ervoor om rond de meest hectische tijd een paar weken te gaan reizen. Maar hier zullen we later uitgebreid verslag van doen.

• 13 Juni 2008 - 12:41

Lex Hogenbosch:

Hallo Dinie,

Van een andere vso-ster (Eritreia) kreeg ik de vraag of iemand bekend is met het fonetisch leesprogramma Trass dat veel in Zuid Afrika wordt gebruikt? Ken jij het - of weet jij iemand die ermee heeft gewerkt? Op de vso moodle site staat de (korte) discussie.

• 13 Juni 2008 - 14:23

Netty Hogenbosch:

Wat leuk dat jullie familie jullie bezocht heeft, ja dat is heel belangrijk, dat het thuisfront, je werk,je huis en de omgeving heeft gezien, om te begrijpen wat het werk en leven in Afrika inhoud. Nog heel veel sukses de laatste maanden, en er zal vast een goede beslissing komen voor de toekomst.
    Groetjes Netty.

• 10 Juli 2008 - 16:33

Wieteke:

Ik had jullie bericht al eeuwen geleden gelezen maar nog niet gereageerd. Hopelijk zijn jullie over een week of twee goed uitgerust voor de volgende club "saleminga’s” ;)
    Liefs Wieteke