De eerste mijlpaal is bereikt!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu De eerste mijlpaal is bereikt!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

De eerste mijlpaal is bereikt!!

Door: Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

28 Februari 2008 | Ghana, Tamale

Het is vandaag 21 februari, precies een jaar geleden zijn Rik en ik in Tamale aangekomen na een “in country training” van anderhalve week in Accra. En precies vandaag heb ik mijn eerste mijlpaal bereikt. Ik heb vandaag mijn laatste school van 15 scholen getraind. Ik heb ze alle 15 een phonic training gegeven en nu moeten ze het alleen afkunnen. Nou daar geloof ik niet in, dus mijn volgende taak is om een goede follow up op te zetten. Ik heb al een aantal scholen bezocht en gezien dat ze erg veel problemen hebben met de daadwerkelijke invoering. Wat ik merk is dat ze de letters van het alfabet niet fonetisch uit kunnen spreken en dat is natuurlijk een eerste vereiste wil je de kinderen de letters fonetisch aanleren. Ze hebben met name moeite met de klinkers (a-e-i-o-u), maar ook letters als l-t-m-n verlopen niet helemaal soepel. De leerkrachten spreken hier allemaal het “Ghanees Engels” en ik moet niet proberen om dat in mijn eentje te gaan veranderen in “Engels Engels”. Een paar leuke voorbeelden. Three spreken ze uit als “tri”, insect als “iensect”, think als “tink” en flour als “vla”. In het begin was het ook wel wennen om hun Engels te verstaan, maar ik zeg nu zelf ook tri in plaats van het bekakte engelse three. Dus ik word hier gruwelijk verpest wat mijn keurige schoolengels betreft.

Maar goed om terug te komen op mijn behaalde mijlpaal. Het lijkt misschien weinig na een jaar werken voor Ghana Education Service (bij Marant zou ik er allang uitgeflikkerd zijn als ik dit productie niveau zou afleveren), maar voor Ghanese begrippen heb ik hard gewerkt. Zeker gezien het feit dat ik het eerste half jaar nog echt niet wist wat ik zou gaan doen op de scholen en dan hebben we nog vakantie tussendoor gehad van half december tot half februari (i.v.m. voetbal). Kortom ik heb gedaan wat ik kon en ik heb ook wel het gevoel dat ik er nu aardig inzit.

Er komt 19 en 20 maart een workshop aan en dat wil zeggen dat van alle privé scholen twee onderbouwleerkrachten uitgenodigd worden voor een tweedaagse training. Ik word geacht op de 20ste twee trainingen te geven (mijn phonic training en interactief voorlezen). Er zijn wel meer dan 100 privé scholen hier in Tamale en als ze allemaal komen, dan kun je nagaan hoeveel leerkrachten ik dan moet scholen. Ik heb toch maar voorzichtig aangegeven dat ik echt niet meer dan 50 personen in de training wil (dit zou in Nederland hooguit 25 personen zijn), maar goed dit is Ghana. We zullen zien. Ik heb als enigste voorwaarden uiteindelijk aangegeven dat ik graag gebruik zou maken van een beamer. Nu weten een hoop mensen van kantoor niet eens wat een beamer is, maar gelukkig werkt Rik veel met scholen met computers en er heeft er vast wel eentje een beamer te huur voor mij. Dus dat wordt spectaculair als ik een power point presentatie ga geven.
Even voor mijn ex-collega’s jonge kind. Ik heb een presentatie à la Hennie de Heks in elkaar getimmerd. Leuk om te doen en mijn try out ging fantastisch, dus zo zie je maar weer met Nederlandse middelen kan ik ook hier weer wat betekenen.

Volgens Helen mijn collega jonge kind, gaan we ook nog workshops geven voor alle 15 circuits in Tamale en dat worden dan ook van die grote groepen. Maar dit moet ik nog zien. Er zit namelijk totaal geen geld bij de regeringsscholen, dus wie zal dat betalen…….

Dan ga ik nog in het nieuwe schooljaar op de 15 scholen die ik nu intensief begeleid de cursus interactief voorlezen geven. Ik heb in Accra al een heleboel “prentenboekjes” op de kop weten te tikken, dus dat kan ook beginnen.

Kortom: Dinie verveelt zich niet….!!!!


  • 28 Februari 2008 - 17:25

    Wieteke:

    Engels is ook een hele moeilijke taal. Tenminste, mijn Engelse uitspraak zal de ABB-test(Britse versie van ABN) ook niet doorstaan :)
    Heerlijk toch om die mijlpalen te bereiken. Ben benieuwd hoe je PowerPointpresentatie gaat.
    Liefs, Wieteke

  • 28 Februari 2008 - 19:11

    André:

    Ant-woorden en Axen

    Ha die Dinie,

    Nou is dat voor die arme Ghaneesjes natuurlijk ook nauwelijks te vatten. De juf kan ze niet fonetisch uitspreken. De kinderjes staan te goochelen met plaatselijke fauna en attributen. De deskundige professora uit Holland schrijft in het Nederlands Ant-woorden en zegt tegen die donkere bloedjes dat ze een mier moeten tekenen om dat de Ant-woorden tot de A-woorden horen...(Bewijs: zie de bijschriften van de eerste twee foto's)
    En het ergste moet dan nog komen. Kunnen ze in Ghana al de helft van de klinkers en medeklinkers niet juist zeggen, blijkt, de A van 'Ant' ook nog totaal anders te klinken dan de A van het 'Above' your head swingen met de Ax en dat is superlink, vooral bij je Ex, want je maar zult iets te ver doorswingen... En toch, zeggen de juffen en de professora dat het allemaal A-woorden zijn.... Hoe dan we dat dan met de E-woorden?
    Suggestie: deel een pak Evergreens uit en laat ze lekker proeven.... terwijl ze in koor mekkeren...Eeeeh...Eeeh...Evergreens!!

  • 28 Februari 2008 - 19:38

    Femke:

    Geweldig! Wat zijn jullie verhalen toch steeds bijzonder...

    Dikke zoen, ook voor Fred & Mariek als je ze nog ziet voor ze vertrekken,
    Femke

  • 28 Februari 2008 - 21:06

    Judith:

    Hier hebben we Annie Apple en Susy Snake en vast nog veel meer namen. Gefeliciteerd met deze mijlpaal en veel succes, leuk werk!!!!

  • 29 Februari 2008 - 11:16

    Marian :

    Geweldig: Kreatief met Kurk!!
    Dit vergeten die kiendjes nooit meer; goed zo!

  • 29 Februari 2008 - 12:52

    Michiel:

    Hoi Dinie,

    Gaaf verhaal. Zo te lezen heb je heel wat bereikt in het afgelopen jaar. Ik weet zeker dat de leerkrachten waarmee je gewerkt hebt altijd wel iets meenemen van je pedagogische inzichten. En daar profiteren die olijke Ghanese rakkertjes dan weer van. Wat je doet is hoe dan ook de moeite waard.

    "Kiep up die goewd wuhk"

    Chieltje

  • 29 Februari 2008 - 16:45

    Harry, Papa Van Rik,:

    hallo Diny,

    het lijkt wat op een oud schoolprobleem van mij (ik had toentertijd dan wel een 10- voor Nederlands, maar slechts een mager 5-je voor Engels.
    Kwam ook al doordat.. the shAking mAn At the bAr wAs looking Above. He sAw Angels singing cArols in phoneticAlly bAd English. Even too much for ordinAry Angels... And toen wist ik ... "that it wAs not lying on me ... but I sAt there well with in my stomAch!" ...

    Veel succes. "Daar" voel je wellicht nog meer dan hier: alles wat mensen met goede bedoelingen samen doen heeft 100 procent "levenswaarde" , ook als het door ons beoogde doel niet, of niet snel, of niet helemaal, wordt behaald !

    Groeten, ook van Sophie.

    Harry.

  • 01 Maart 2008 - 00:39

    Lucie Te Braake:

    Hallo Dinie en Rick,
    Ik ben behebt met geentjes die na tig jaren maken dat ik 'kunstkiesjes' heb! Je zou denken dat dat geweldig is, maar van mijn kids hoor ik steeds dat ik het in het engels liever niet moet heben over het aantal 'drie'.(ik maak er dus naar believen 'two' of 'four' van.)
    Heel veel liefs,
    Lucie te Braake

  • 01 Maart 2008 - 16:13

    Mien(tje).:

    Dinie proficiat met deze mijlpaal,mooi om te lezen wat je allemaal al gedaan hebt.
    Mijn engelse uispraak zou daar wel passen.
    Groetjes aan Rik.
    Veel succes met alles,

    groetjes uit limburg,het stormt hier nu flink.

  • 03 Maart 2008 - 15:01

    Noud Vos:

    Hallo Dinie en Rik,
    Het veel bewondering volgen we jullie Ghana steps. Zo te lezen zijn jullie nu helemaal ingeburgerd (geslaagd voor de cursus 'How to think like a Ghanain') en hoewel elke dag natuurlijk onvoorspelbaar interessant is, zal de verrassing niet meer hemelschokkend zijn. Veel succes verder en als je hulp nodig hebt, laat het weten!
    Groet, Noud en Marianne

  • 03 Maart 2008 - 17:28

    Steven:

    hallo rik en dinie.

    leuk voor juow dat je als twintigste benr gekozen.mooi de mijlpaard

    dikke groeten van de famieli veel succes

  • 13 Maart 2008 - 13:02

    Leonore:

    dag Dinie
    Ik weet helemaal niet precies hoe je in ghana terecht bent gekomen, maar het klinkt of je er verschrikkelijk veel plezier in hebt. Heel wat beter dan de sores in het onderwijsadvies.
    ik vind het erg leuk om te lezen hoe het jou en rik daar vergaat.
    Ik blijf jullie volgen

    Groet Leonore (je kamergenoot)

  • 16 Maart 2008 - 13:10

    De Oud-buurtje C & I:

    Hallo Dinie en Rik,

    Gefeliciteerd met je (eerste) successen op je werk, Dinie. De foto's zijn weer schattig, en zo te zien zijn zowel de kinderen als de leerkrachten heel enthousiast over je training. Heel veel succes ook met je workshops komende week en het bedenken/uitvoeren van een follow-up. Rik werkt inmiddels ook met scholen (of beamers), begrepen we?

    Op dit moment zitten we hier in stortregens maar de lente hangt gelukkig wel in de lucht. Toch zouden we wel even willen ruilen met een temperatuurtje van zo'n dertig graden en veel zon. Maar ja, we zijn nu eenmaal niet avontuurlijk genoeg om ons boeltje op te pakken en lezen daarom graag hoe het jullie verder allemaal vergaat.

    Heel veel succes en plezier weer de komende tijd en heel veel groeten,

    Christa en ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2009

Van de warmte naar de kou.

19 Januari 2009

Aan ieder avontuur komt een einde

17 December 2008

Terug thuis in Tamale

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk
Rik en Dinie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 167546

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 31 Maart 2016

Zambia

05 Augustus 2013 - 17 November 2013

India

12 Augustus 2012 - 12 Augustus 2013

Illeret (Kenia – Ethiopië)

15 Augustus 2009 - 06 Mei 2012

Tanzania

10 Februari 2007 - 10 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: