Een jaar verder, voetbal etc . . . - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Een jaar verder, voetbal etc . . . - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Een jaar verder, voetbal etc . . .

Door: Dinie en Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

18 Februari 2008 | Ghana, Tamale

"We" liggen eruit!

Het is weer een hele tijd geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Dit houdt echter niet in dat het hier in Tamale ook inderdaad stil is geworden. Alles behalve dat!!!

In Ghana is sinds 20 januari de African Cup of Nations Cup gestart. Dat is een soort Europacup, maar dan in Afrika. Nu is Tamale een van de vier steden waar de wedstrijden gehouden worden. Naast Tamale zijn er voetbalstadions gebouwd in Accra, Kumasi en Sekondi. Het stadion in Tamale ligt ongeveer 500 meter van ons huis vandaan. We zitten als het ware op de eerste rij.

Naast het stadion is er in een week tijd een nieuwe ‘drinking spot’ uit de grond gestampt net tegenover ons huis. Ziet er gezellig uit, maar er komt helaas ook een hoop herrie uit de nog nieuwe geluidsboxen. Ons werd beloofd dat het na de voetbal wat rustiger zou worden. Helaas. . .

Maar goed terugkomend op het voetbal. Heel Ghana is in de ban van dit voetbal. Het is zelfs zo erg dat alle scholen in de vier voetbalsteden niet zijn geopend na de kerstvakantie. De kerstvakantie was van 20 december tot 14 januari en de scholen kregen op 15 januari via de radio te horen dat ze pas weer op 4 februari zouden openen. Waarom? Goede vraag. Het gerucht gaat dat de leerkrachten toch niet naar school zouden komen. En dan te bedenken dat het voetbal altijd pas vanaf 17.00 uur start en de scholen hier geopend zijn van 8.00 tot 14.00 uur. Maar goed dat is Afrika.
Er worden 7 wedstrijden in Tamale gespeeld. Op twee dagen hebben ze twee wedstrijden op 1 avond gepland. Het leuke is dat je maar één kaartje kunt kopen en dat je met dit kaartje naar beide wedstrijden moet. De organisatie is bang voor chaos tussendoor als allerlei mensen in en uit zouden gaan lopen. De goedkoopste kaartjes kosten 4 Ghana Cedis per stuk (3,50 €) en dat is voor de gemiddelde Noord Ghanees nog veel geld. De duurste VIP kaartjes kosten 15 Ghana Cedis.

Sinds de voetbal is onze straat helder verlicht met allemaal nieuwe lantaarnpalen. Het wegdek voor ons huis is nog eens een keer opnieuw geasfalteerd, ofschoon het geen enkel gat vertoonde. Bij het bouw contract van het stadion heeft de aannemer beloofd x km asfalt te leggen en dan kun je makkelijker over een goede weg asfalt leggen dan over een onverharde weg die er ook rond het stadion voldoende zijn. Bovendien hebben ze alle overbodige troep langs de weg verwijderd/verschoven. Helaas zijn ook een aantal verkopers weggestuurd. In Ghana wordt alles op straat verkocht of vanuit een container. Ook in dit opzicht is de straat schoongeveegd. Heel erg jammer.
Het is ook bizar om te zien dat er een gloednieuw stadion is gebouwd voor dit evenement (door de Chinezen) en dat op 200 meter mensen gewoon nog in een lemen hutten wonen.

Voor de wedstrijden is ons huis is natuurlijk een verzamelplek voor veel mensen, vanwege de gunstige ligging. Veel mensen sms-en of bellen even of het goed is als ze de auto bij ons parkeren. Met name de wedstrijd in het weekend is drukbezocht. In ons huis slapen 10 mensen en er verzamelen zich zo’n kleine 50 mensen voor het huis.

Intussen zijn "we" (Ghana) er inmiddels uitgeknikkerd, verslagen door Kameroen in halve finale. Toen Ghana doorgedrongen was tot de halve finale zijn in Tamale die avond vier mensen in het verkeer omgekomen. Mensen die uit vreugde op vrachtwagens springen en eraf vallen, een motorrijder die vol vreugde zonder verlichting tegen het verkeer inrijdt. Dus misschien is het goed dat we niet in de eindfinale kwamen, wie weet hoeveel levens dat gekost zou hebben.

Één jaar vogelen,

Intussen zitten we hier nu een heel jaar en is de cyclus rond. Dit jaar is razendsnel gegaan en er is natuurlijk veel (met ons) gebeurd. Leuk om op terug te kijken.
Zo hebben we laatst eens zitten bekijken welke vogels we zoal gespot hebben rondom het huis.
Voor de vogelspotters zal ik ze even opnoemen:
Catle Egret (koereiger), Vultures (aasgieren), Red eyed dove, Senegal coucel, Piapiac, Pied kingfisher (bij de dam), Abyssinian roller (sahelscharrelaar), Red Billed Hornbill, Bearded barbet (prachtige vogel met baard), Specht, Splendid sunbird, Long-tailed glossy starling (groene langstaart glansspreeuw), Purple starling, Yellow-billed shrike, Weavers, Hamerkop (bij de dam) en de Laughing dove (zij heeft een nestje gebouwd en twee eieren gelegd naast onze veranda).
Volgens mij nog veel meer, maar ik heb pas sinds kort een vogelboekje (Nelly bedankt) en kan ze nu makkelijker plaatsen. Erg leuk om in je tuin te zitten en dan plotsklaps een helderblauw vogeltje voorbij te zien vliegen. We hopen het komende jaar nog veel meer vogels te mogen spotten.

Harmattan,

Toen wij een jaar geleden in Tamale aankwamen zijn we recht het hete seizoen binnengevallen. Terwijl het zweet in stroompjes over ons lichaam liep, beloofde collega’s en mensen op straat ons dat er ook een “koud” seizoen zou aanbreken. Dan kun je je op zo’n moment echt niet voorstellen, je denkt ze proberen het weer eens mooier voor te stellen dan het is. Nee echt, de Harmattan wind zou dan koude nachtlucht uit de woestijn brengen. Ja, ja uit de woestijn uhhu . . .
Maar sinds het natte seizoen gestopt is (half oktober viel de laatste regen) waren er steeds vaker koele ochtenden. Er waren zelfs nachten waarin we onder een wollen deken sliepen en waarin we het warm water in de douche miste. Je weet wel, dat je haren op je huid overeind gaan staan. Maar de wind uit de woestijn brengt niet alleen koelte.
- Uit beelden van de Parijs-Dakar rally op TV wisten we dat rijders last krijg van gesprongen lippen. Alhoewel we ver van de woestijn wonen , wordt de lucht hier zo droog dat zelfs het eelt onder onze voeten breekt en scheurtjes vormt die soms bloeden.
- Natuurlijk brengt de wind uit de woestijn ook zand met zich mee. Het is eigenlijk geen zand en zelfs geen stof zoals wij dat kennen. Wij zagen het voor het eerst op een koele ochtend en dachten dat het mist was. Maar toen het die middag heet werd en de mist nog steeds boven het land hing, wisten we dat het iets anders moest zijn. Nu leven we 24 uur per dag in een lucht zoals we die van sloopwerkzaamheden kennen. Sommige Ghanezen dragen stofkapjes en natuurlijk de wollen muts. Soms probeer je -voor de vorm- het huis schoon te maken om het een uur later weer in dezelfde staat terug te vinden.
Enfin, ook de Harmattan gaat weer en het hete seizoen komt eraan. We weten niet waar we meer van houden.

Groetjes Rik en Dinie

• 18 Februari 2008 - 16:35

Andre:

Zoek het eens op vogel!

Ik heb gezocht en in mijn zuidelijk afrikaanse vogelgidsen staat ie niet! Waar ie nog het meeste op lijkt is een Bulbul. Zoek maar eens op in jullie gidsen of ie het is.
    Overigens, ik heb vanuit het ziekenhuis alle Tamalewedstrijden gevolgd en twee keer gezien hoe Rik door de ordepolitie van het veld is verwijderd!

liefs en groeten,

andre

• 18 Februari 2008 - 19:47

Wieteke:

Heb me rot ge-google-ed om te kijken of ik een soortgelijke vogel vond. Helaas niks gevonden. Maar ja, ik ben ook een hele slechte vogelspotter.
    Dus Rik kon zich weer eens niet inhouden met het voetbal. Tja, dat krijg je er van als zo'n echte voetbalfanaat als Rik zo lang geen voeltbal meer heeft gezien... Wordt z'n enthousiasme te groot ;-)

• 18 Februari 2008 - 19:47

Maria:

ik zat al te wachten op een Afrikaans voetbalverslag uit de eerste hand! Wat een impact heeft zo'n gebeurtenis daar, ook voor jullie. Hopelijk keert de rust weer en zijn jullie ook weer aan het werk!
    Liefs,
    Maria

• 19 Februari 2008 - 18:47

Steven:

mooie fotos. maar rik hoe zien die boxen
    er uit.
    met die etc... welke landen doen allemaal
    mee. wel fijn
    om dicht bij een stadion te wonen
    of niet. die krokkodil is dat een alegater?

groeten:steven,nathalie,sharon,bert
    en een poot van de honden&katten

• 20 Februari 2008 - 10:23

Arnold:

Het is de "Common Bulbul"

• 20 Februari 2008 - 17:53

Marlene:

Hoi Dinie
    Al een hele tijd jou en Rik aan het volgen via deze site. Erg leuk om over jullie avontuurlijk leven te lezen.
    Spinnen ed. trotseren, wie had dat 30 jaar geleden gedacht?
    Groetjes Marlene

• 20 Februari 2008 - 21:01

Nadja:

Hoi Dinie en Rik,

Bulbul, vrij vertaald:
    "pimpelmees". Dat je dat vogeltje signaleert heeft natuurlijk alles te maken met de " drinking-spot" voor jullie deur......

Hier gaat het prima. We genieten nog elke dag van Indy en Max. Na een jaar kunnen wij zeggen dat ze echt een jaar nodig hebben gehad om helemaal te wennen. Ze voelen zich nu helemaal thuis en zijn helemaal gewend aan de kinderen. Max klopt tegenwoordig op
    de buitendeur als hij naar binnen wil en Anouk zegt dan: " Indra, je verloofde staat voor de deur". Natuurlijk laat Indra vervolgens haar verloofde binnen met: "He, dag manneke" en geeft hem een aai over zijn rug.Indy heeft de hocker tot haar uitzichtpost gemaakt. Met nadruk op haar. Max wordt verjaagd als hij ook een keer van het uitzicht wil genieten.Ook Indy komt knuffelen, en dat heeft lang geduurd.
    Tot zover, " dieren in het nieuws",

Het ga jullie goed!

Veel groetjes vanuit de Flier in Wijchen,

Groet, Nadja

• 22 Februari 2008 - 09:26

Arnold:

Het vogeltje was makkelijk. Ik vraag me af van welk soort de kip was?

• 22 Februari 2008 - 14:39

Theo:

Ha Dinie en Rik

Die " Drinking spot " is dat ook wat voor ons straks ?? Voor een familie - bijeenkomst .... Gezellig muziekje erbij ...

Nog gefeliciteerd met het eerste Jaar !!

Ben wel nieuwsgierig geworden , wat we dadelijk allemaal aantreffen , want dat het steeds dichterbij komt , dat is zeker .....

Mogen wij straks nog in dat Stadion , of is dan weer alles dicht ? wat gaat ermee gebeuren na het voetbal ??

Het ziet er Geweldig mooi uit , toch !!

Net als de Vogeltjes .......

Groetjes ........ Theo ..