Heen en terug, een vol agenda. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Heen en terug, een vol agenda. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Heen en terug, een vol agenda.

Door: Dinie en Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

06 November 2007 | Ghana, Tamale

Het is weer een lange tijd geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Dit komt omdat we drie weken in Nederland zijn geweest. We werden teruggeroepen omdat mijn (Dinie) moeder op sterven lag. We hebben meteen de terugreis geregeld en binnen twee dagen stonden we aan het bed van mijn moeder. Gelukkig hebben we haar nog levend mogen ontmoeten. Kortom het zijn hectische drie weken geweest, maar wel heel goed en fijn dat we op tijd terug konden zijn. We hebben niet iedereen kunnen bezoeken die we hadden willen zien, want daar was uiteraard geen tijd voor.

Nu zijn we alweer twee weken terug in Ghana en het voelde gelukkig wel als thuiskomen. De eerste twee dagen onwennig, maar toen we weer naar het werk waren geweest was het ok. De mensen zijn erg meelevend hier en van de collega’s van het kantoor hebben we een kleine “gift” gekregen als troost. Van onze watchman kregen we een levende parelhoender (soort kip) als welkom thuis gift en als troost, je snapt wel dat de parelhoender in de pan moest. Het beest heeft een nacht in onze benedenkeuken gezeten met een laatste galgenmaaltje en toen hebben we de buurman erbij gehaald en die heeft hem in een mum van tijd geslacht en schoongemaakt en een uur later zaten we heerlijk Guinea fowl (parelhoender) te eten.

Maar goed, ook hier gaat het leven dan ‘gewoon’ weer door. Ik (Dinie) ben eindelijk ‘echt’ gestart met werk, na alle voorbereidende maanden van scholen bezoeken en wachten. Ik heb een vol programma tot eind februari 2008. Ik heb 13 scholen onder mijn hoede. Ik ga op iedere school twee ochtenden phonics training geven aan leerkrachten van groep 1 en 2. De ene ochtend aan de ene helft van het team en de andere ochtend aan de andere helft. Erg leuk om te doen. Iedere ochtend beginnen we met een gebedje en dan veel zingen, spelletjes spelen en klanken oefenen en de methodiek uitleggen. Ik start met de ‘s’ klank en koppel dit aan een liedje over een slang (the snake is in the grass). Ik stel dan eerst allerlei vragen over slangen en vraag ze het geluid van een slang na te doen. Je verwacht dan dat ze zullen sissen (sssss…), maar nee hoor, zij doen het echte geluid van een slang na… piepiepie- grugrugru. Daar gaat mijn ‘s’ klank van de slang……
Even voor de onderwijsfreaks onder ons: De leerkrachten kunnen hier zelf de klanken niet fonetisch uitspreken, laat staan dat ze het de kinderen dan correct aan kunnen leren. Dus middels een aantal liedjes en veel spelletjes leer ik de leerkrachten de klanken en kunnen zij de klanken dan ook weer aan de kinderen leren. Ik introduceer de lettertafel, de abc-muur, memorie, bingo enz. Dus hier wordt al in groep 1 en 2 gestart met leren lezen. Ik probeer ze wel te leren dat in ieder geval groep 1 nog veel moet spelen en veel fouten mogen maken, maar ik weet niet of dat helemaal tot ze doordringt. Daarom introduceer ik maar veel spelletjes, zodat het een speels karakter krijgt. Ik kan niet in mijn eentje een heel onderwijssysteem veranderen. Biela Biela zeggen ze in Tamale, alles in kleine stapjes!!!
Na de training op iedere school ga ik een week later terug om te zien hoe het gaat en of er nog problemen zijn. Ik ga van iedere school leerkrachten vragen om op een middag bij mij thuis allerlei spelletjes te komen maken en te lamineren, zodat ik ook zeker ben dat ze spelletjes met de kinderen gaan doen.

Heel iets anders: de Harmatan (wind met veel woestijnzand) komt eraan en het gaat fris worden volgens de Ghanezen, dus dan is het wel fijn om af en toe een keer warm te kunnen douchen. Maar ja wat is koud in Ghana. Overdag blijkt het warm te zijn en in de avonden koelt het dan af. Voor ons koele kikkers is dat dan natuurlijk een feest. Lekker onder een dekentje slapen. Rik heeft daarom besloten een geweldig experiment op te starten. Hij is een warm watersysteem aan het aanleggen. (zie foto). Hij heeft alles laten lassen door de plaatselijke smid en hij is al zeker drie keer teruggeweest om écht alle gaten te laten dichten. En nog zijn ze niet allemaal gedicht (zie foto). Om de eer hoog te houden geeft hij de schuld aan zijn Ghanese hulpjes (zie foto).!!

  • 06 November 2007 - 16:02

    Paul & Hella:

    Onze deelneming met het overlijden van je moeder. Intussen de draad al weer opgepakt lezen we. Fijn dat jullie blijven berichten. Wij blijven ze volgen! Groetjes,
    Paul Ballhaus
    Hella Wairata

  • 06 November 2007 - 19:05

    Henk Zengers:

    Dinie, mijn deelneminmg bij het verlies van je moeder, gelukkig dat je nog op tijd thuis.
    Rick's vader is laatst bij mij thuis geweest.Het was erg leuk.
    groeten
    Henk

  • 06 November 2007 - 20:25

    Wendelien:

    Dikke condoleance zoen Dinie en Rik! Fijn dat je je moeder nog levend hebt gezien Dinie. Gerards moeder is in onze afgelopen herfstvakantie naar Portugal plotseling overleden. Afstand tussen je directe familie is dan extra verdrietig.Mooi dat jullie zo snel dicht bij jullie familie konden zijn Dinie en Rik. Lief hè hoe de mensen jullie opvangen als jullie weer terug komen. Het doet me goed te lezen dat het voor jullie voelde als weer thuis komen. Sja.....en dan nu maar weer dapper verder. Sja...ook een woord met een S. Kennen ze dat ook daar? De 1ste van de maand is even verschoven naar de 8ste. Ik hef dan het glas op je Dinie!
    Dikke kus!!

  • 06 November 2007 - 21:32

    Wieteke En Maureen:

    Fijn om te horen dat jullie goed thuis gekomen zijn en het was ook fijn om jullie weer eens gezien te hebben.
    Tja, wij gekke Nederlanders denken dat een slang sist (en de melk komt ook uit de winkel > dat denken sommige kinderen bij mij (Wieteke) op school) Kortom, wat weten wij nou van de natuur af :)
    Die Rik toch, lekker aanfröbelen met een paar van die hardwerkende hulpjes en dan ze ook nog eens de schuld geven als het niet helemaal goed gaat (T-)SSSSS, Kan echt niet!!! :)

  • 07 November 2007 - 06:43

    Bob (Ethiopie):

    Mijn oprechte deelneming. Ik vind dat jullie snel weer de draad oppakken. Mijn complimenten.

    Het allerbeste ermee, groetjes Bob

  • 07 November 2007 - 09:02

    Monique:

    Hoi Rik en Diny,

    Dit is schrikken..we wensen jullie veel sterkte in het verwerken van het verlies van Diny's moeder. Ik hoop dat jullie je daar ook de tijd voor geven..
    Het is natuurlijk prachtig om eindelijk aan de slag te gaan.
    Diny, ik ben het wel met je eens...volgens de antroposofie is het juiste tijdstip om te beginnen met lezen als de kinderen hun tanden wisselen.
    Voor die tijd is het belangrijk dat het kind veel kan nabootsen..kan doen: afwassen, kleien, broodjes bakken, manden vlechten...
    Goed..mijn ding...
    Rik, leuke uitvinding !!
    oja..misschien leuk om te weten ...sinds gisteren zijn we begonnen met de verkoop van Limburgs natuurvlees ( van vlees van dieren die op een biologische wijze zijn gehouden..).Hopelijk dat dat wat gaat lukken!!

    groetjes vanuit Kerkrade,
    Monique.

  • 07 November 2007 - 09:07

    Ans:

    Hee Diny en Rick,

    Gecondoleerd met het verlies en overlijden van je moeder, Dinie. Ik heb je moeder nog gekend, en zie haar zo voor me. Wel fijn dat je haar nog gezien hebt toen ze nog leefde, en je er op tijd bij was. En dat je nog afscheid hebt kunnen nemen.
    Sterkte in deze rouwperiode. Al is Vlierden dan wel erg ver weg van Ghana...

    succes met je nieuwe project! Moest weer erg aan Lusulu, Zimbabwe denken...
    Don't give up

    groetjes en liefs,
    Ans

  • 07 November 2007 - 20:49

    Fred JC Kappers:

    Hallo Dinie,gecondoleerd met het overlijden van je moeder.Erg leuk dat ik je weer in de salon heb gezien en geknipt en zeker bijgekletst.Leuk voor jullie dat jullie weer thuis zijn en dat het ook als thuis voelt.Succes met alles wat jullie gaan doen.Sterkte met het verlies van je moeder en ga er voor samen.Dikke knuffel,groetjes fredxxx

  • 07 November 2007 - 21:07

    John ,Bianca Bertram:

    Hoi Rik en Dinie,

    Gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Als wij jullie foto's zien, krijgen we steeds meer respect voor het werk dat jullie zo ver van huis allemaal verrichten.In een woord geweldig.
    We wensen jullie nog heel veel succes, en lieve groetjes uit Bocholtz.

    John, Bianca, Colin en Alessia.

  • 08 November 2007 - 07:23

    Judith:

    Fijn dat je nog op tijd bij je moeder bent geweest. En je staat steeds weer voor nieuwe verrassingen als het om onze eigen vooronderstelingen en gewoontes gaat. Wat voor geluid zal een bij maken of een vlieg?
    Liefs Judith

  • 08 November 2007 - 14:25

    Ingrid En Christa:

    Gecondoleerd met het overlijden van je moeder, Diny, en we wensen jullie veel sterkte. Gelukkig dat jullie nog op tijd bij haar konden zijn. Wel een beetje ironisch dat er bij thuiskomst als troost een hoen moest worden geslacht, maar ja, 's lands wijs, 's lands eer, zullen we maar zeggen. Misschien is het goed dat je nu al hard aan de sla(n)g bent, zodat je genoeg andere dingen hebt om over na te denken. Ook Rik is met een indrukwekkend project bezig, zo te zien. (En wij maar denken dat hij binnen op een kantoor zit.)Wie weet kun je er nog eens patent op aanvragen. In elk geval goed te lezen dat jullie energiek aan het werk zijn.

    We wensen jullie het allerbeste en lezen graag hoe het het allemaal verder loopt.

    ingrid en Christa

  • 08 November 2007 - 19:26

    Virginia:

    lieve Dinie,
    Van harte gecondoleerd met het verlies van je moeder.Je weet dat er ooit een moment komt dat je afscheid moet nemen van je ouders maar zoals ik zelf heb ervaren komt zo'n moment altijd te vroeg.Er zal altijd een keer komen dat je denkt dat had ik nog willen zeggen of dat had ik nog willen vragen.Wel fijn dat je haar nog in leven hebt gezien en hebt kunnen knuffelen.Lieve groetjes van Virginia
    ps
    Lees jullie verslag iedere keer met grote belangstelling

  • 09 November 2007 - 20:43

    Eric:

    hallo dinie en rik,

    Gelukkig dat je nog je moeder levend hebt mogen en kunnen ontmoeten.
    Succes met jullie verblijf in Ghana.

    groetjes
    eric

  • 10 November 2007 - 17:26

    Elke Moors:

    Ha tante Dinie en ome Rik,

    Zo te zien hebbe jullie alles weer een beetje onder controle na die 3 hectische weken in Nederland. Echt fijn tante Dinie dat je nu aan de slag kunt op de scholen, een hele uitdaging lijkt me. Wat me ook een uitdaging lijkt, is die water-constructie van Rik....
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat, ook al had ik dat al een beetje gehoord van ons mam.

    Groetjes, Elke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Ghana

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2009

Van de warmte naar de kou.

19 Januari 2009

Aan ieder avontuur komt een einde

17 December 2008

Terug thuis in Tamale

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk

21 November 2008

We verhuizen tijdelijk
Rik en Dinie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 167550

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 31 Maart 2016

Zambia

05 Augustus 2013 - 17 November 2013

India

12 Augustus 2012 - 12 Augustus 2013

Illeret (Kenia – Ethiopië)

15 Augustus 2009 - 06 Mei 2012

Tanzania

10 Februari 2007 - 10 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: