Het eerste bezoek is geweest! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Het eerste bezoek is geweest! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Het eerste bezoek is geweest!

Door: Dinie en Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

25 September 2007 | Ghana, Tamale

We hebben de eerste Hollandse gasten mogen ontvangen: Cornelie en Ester. Zij hadden gepland om op maandag met de binnenlandse vlucht van Accra naar Tamale te vliegen, maar helaas een technische storing maakte dit onmogelijk (lees er waren maar drie passagiers voor de vlucht). Zij hebben alsnog een binnenlandse vlucht naar halverwege Ghana kunnen nemen en hebben het laatste stuk naar Tamale “gebust”. Moe en voldaan kwamen ze alsnog op maandag aan. Natuurlijk hebben wij ze met open armen ontvangen (plus de kaas, de drop, de boeken, tijdschriften, broodmeel enz….). Na eerst even bijkomen in Tamale zijn we naar het grote toeristendorp Paga gegaan. Er is een slavenkamp en je kunt er krokodillen aanraken. We dachten dat we er wel twee dagen voor nodig hadden, maar we waren dezelfde dag om 5 uur al weer thuis. Lang leve het toerisme in Ghana. Daarna nog een uitstapje naar Mole het olifantenpark en toen weer op naar het vliegveld.
Het is erg leuk om bezoek uit Nederland te ontvangen en ze in jouw vertrouwde wereldje mee te laten draaien. Samen naar de markt en alle boodschappen scoren (voor ons ideale dragers van alle spullen!!). Kortom Ester en Cornelie we hebben genoten en vonden het leuk om canasta te leren en weer eens ouderwets te kolonisten en gewoon heerlijk Nederlands te kletsen en te roddelen over Nederland.

Er gebeurt natuurlijk nog veel meer hier in Ghana. Tijdens het bezoek van Cornelie en Ester was het nog schoolvakantie, maar sinds vorige week maandag zijn de scholen weer gestart. Nou ja gestart. Ze begonnen pas op dinsdag en uiteindelijk zijn we nu een week verder en er gebeurt nog niet heel veel. Zeker de eerste week denken de leerkrachten: ‘er komen toch geen leerlingen de eerste week’ en de leerlingen denken: ‘er komen toch geen leerkrachten de eerste week’. Waar het ooit begonnen is weet niemand. De eerste week zijn wel alle collega’s van GES naar scholen gegaan om de Kindergarten 1 en de P1 (groep 3) te verwelkomen met een beker en een pakje koekjes. De kinderen is op het hart gedrukt dat leren toch echt belangrijk is en dat ze vooral naar school moeten blijven komen!
In de tweede week blijken een heleboel ongetrainde leerkrachten examen te hebben. Dus ook nu treffen we weer niet zoveel leerkrachten aan: helaas! Maar we houden moed.

Even iets van een heel andere orde. We hebben nog steeds “light off” al is het niet meer zo veel. Een nacht in de vier dagen. De nachten kunnen hier behoorlijk donker zijn. En op een van die donkere nachten hebben dieven de elektriciteitskabels van de wijk gestolen. Gewoon doorgeknipt en meegenomen. En ja dan heb je weer een ander probleem in Ghana. We hebben uiteindelijk drie nachten en drie dagen zonder stroom gezeten. Je kunt hoog en laag springen en blijven bellen, maar ze komen echt niet eerder omdat jij blijft bellen. Maar na die dagen ga je de stroom weer extra waarderen. (onze kaas moest namelijk wel koud blijven).
De reden dat ze af en toe de stroom stopzetten is omdat het Voltastuwmeer niet vol is, vanwege te weinig regen. Maar de laatste tijd heeft het hier zoveel geregend dat ik denk dat het al weer aardig bijgetrokken is. We kregen al mailtjes vanuit Nederland of we last hebben van overstromingen hier. Tijdens het reizen hebben we wel gemerkt dat het water erg hoog staat in het noorden, maar in Tamale zelf merken we er niet veel van.We hebben van VSO ook al begrepen dat we tot noodgebied zijn uitgeroepen door de regering. Het is toch vaak dat als je er midden inzit het allemaal redelijk langs je afgaat. Wat ik wel heb gehoord is dat veel agrarisch gebied is overstroomd en dat is hier natuurlijk catastrofaal. De landbouw is vaak de enigste bron van inkomsten voor de mensen. Dus ik ben benieuwd of er hulp op gang komt.

Sinds een paar dagen is de Ramadan begonnen en dat zullen we weten ook. In Tamale zijn alle moskeeën uitgerust met een geluidsinstallatie. Dus om vier uur in de nacht gaat het eerste moslimgebed beginnen (ook bij light off want ze hebben allemaal een generator). In het begin werden we daar wakker van, nu nog af en toe. Maar nu de Ramadan begonnen is worden de mensen met trommels gewekt om 3.30 uur en wij dus ook. Ik kan je vertellen dat dat minder prettig is, maar goed dat zal ook wel weer wennen en trouwens het duurt maar een maand. Het is wel mooi om te merken hoe de Ramadan aangekondigd wordt. We hebben onze watchman meerdere malen gevraagd wanneer het nou zou beginnen. Hij antwoordde steevast: als we het eerste streepje van de maan zien. Maar het is nog het staartje van het regenseizoen en er zijn geregeld wolken dus dat is moeilijk te zien soms. Maar dat maakt hen helemaal niet uit, want in Bolga of Yendi of welke andere plaats dan ook is het misschien niet bewolkt en daar zien ze het eerste streepje maan misschien wel. En als het eerste streepje gesignaleerd is dan wordt dat meteen via het mobiele netwerk doorgebeld. Toch wel grappig laten ze het van de natuur afhangen, maar wel effe doorbellen als ze de maan hebben gezien.
We beleven hier de ramadan aardig mee omdat ongeveer 70% moslim is. Je merkt het ook in de stalletjes langs de weg, die zijn nu helemaal niet druk bezet. Pas na zonsondergang begint dit weer op gang te komen.

• 25 September 2007 - 15:58

Steven:

leuk om nederlands bezoek te heben of niet.ik zag ook die groote krokodil die is echt groot en mooi.en heb je nog met je land rover over de bergen greeden ik heb pas terug me verjardag gevierd

cheschven door:steven

• 25 September 2007 - 19:58

Judith:

Ja, ik maakte me ook al zorgen over die overstromingen.....
    Kolonisten, da's leuk, lang niet gedaan.
    Groetjes
    Judith

• 26 September 2007 - 14:15

Bob Ethiopie:

jullie zijn me net voor, mijn zus komt dit weekeinde op bezoek. Las jullie stuk en heb gelijk drop besteld. Dacht dat ik niets nodig.

Hier hebben we een heleboel geloven op een kussen en alle kerken schreeuwen door de luidspreker. Begint rond een uur of 3 en gaat vrolijk door tot een uurtje of 6 en zo ongeveer 4 sessies per dag. Ik blijf het appart vinden.

Groetjes Bob

• 26 September 2007 - 17:09

Papa:

leuk dat verslag van het bezoek &kolonisten& krokodilletje aaien.
    Sophie komt hier net binnen en ze doet jullie de groeten. En we hebben het erover tussen 15 okt en 4 november mogelijk te komen. Lastig ? Wat hebben jullie (behalve drop??) graag dat we meebrengen?

Pap en Sophie

nieuwste reactie Sophie (krokodillen aaien) ah gedverdemme !

• 28 September 2007 - 10:03

Marij:

he rik en dinie!!
    ik kwam zo toevallig op jullie site!!
    hier gaat het wel aardig, ik heb een week in het ziekenhuis gelegen met, jawel, malaria! maar liefst twee verschillende parasieten waren in mijn bloed gevonden. gelukkig gaat het nu weer een stuk beter!

ik had gister marieke aan de telefoon en die vertelde het van je moeder, dinie. wat vervelend, ik wil je via deze weg sterkte wensen de komende tijd.
    liefs

• 30 September 2007 - 10:42

Tjeu Verstappen:

Wat een andere wereld laat jullie via de site binnenkomen, avontuurlijk en uitdagend. Iets uit mijn wereld. Afgelopen week had ik een VVE-studiemiddag in Wijchen, waaraan 170 mensen hebben deelgenomen. Professor Tavecchio hield een interessante presentatie over opvoeding buiten het gezin. en interessante: Kinderen moete gleerd worden milde vijandigheid te tonen ten aanzien van volwassenen.

• 30 September 2007 - 10:52

Tjeu Verstappen:

Met de laatste zin uit mijn reactie ging iets mis, hier de bedoelde reactie.

Wat een andere wereld laat jullie via de site binnenkomen, avontuurlijk en uitdagend. Iets uit mijn wereld. Afgelopen week had ik een VVE-studiemiddag in Wijchen, waaraan 170 mensen hebben deelgenomen. Professor Tavecchio hield een interessante presentatie over opvoeding buiten het gezin. Een interessante uit zijn presentatie: Kinderen moet geleerd worden milde vijandigheid te tonen ten aanzien van leeftijdgenoten en volwassenen. Dit helpt hen sociaal vaardig te worden.

• 02 Oktober 2007 - 20:53

Nadja:

Hallo Dinie en Rik,

Ons mailadres is alweer enige tijd gewijzigd. Als jullie deze wijziging overnemen ontvang ik weer jullie leuke berichten: nadja@vanleersum-tonnaer.nl

Het gaat heel goed met Indy en Max. Max knuffelt vooral Koen helemaal plat en andersom. Indy komt ook schooien om knuffeltjes, maar iets subtieler. Ze vindt het trouwens heerlijk om in het weekend bij ons op bed te kruipen (nadat ze ondraagklijk hard bij de deur gemauwd heeft). Normaal gesproken krijgt ze daar geen kans toe, en zal ze moeten wachten tot we beneden zijn. Alleen in het weekend kan ze haar slag slaan als 1 van ons op is. Ze springt dan op bed, gaat vlak naast je liggen en als je dan je ogen opendoet begroet ze je met een vriendelijk "mauw".
    Kortom: we zijn nog steeds heel blij met ze! (en zij met ons).

Per 01-01-2008 heb ik mijn baan opgezegd bij Marant. De toekomst ligt open en daar geniet ik nu van.

Heel veel liefs en ik lees graag weer jullie berichten,

Nadja

• 04 Oktober 2007 - 10:29

Ingrid En Christa:

Hallo Diny en Rik,

We hebben een tijdje niets van ons laten horen (eerst veel te druk, daarna weinig achter de pc gezeten), maar nu dan weer eens een reactie van ons. We lezen nog steeds graag jullie verslagen en krijgen zo een aardige indruk van hoe het allemaal reilt en zeilt in Ghana. Leuk om te lezen dat je inmiddels echt met de scholen en leerlingen aan de slag bent Diny. En Rik: hebben je een nieuwe poging gedaan om de cursus vlot te trekken? De foto's van die kinderen zijn weer schattig; hopelijk gaan ze ook vol enthousiasme aan het interactief lezen. Jullie zijn trouwens aardig aan het integreren: varken aan het spit eten en het dan nog jammer vinden dat je het slachten niet meemaakt! En krokodillen aaien, nog zoiets engs. Ik geloof dat Christa al iets minder enthousiast is om jullie een keer op te zoeken...

Fijn ook dat Max en Indy het goed maken! Doki wordt inmiddels een oude dove dame, maar is verder nog redelijk fit. Wel is ze jaloers op het feit dat we een jong katje in de tuin opvangen dat door de 'eigenaresse' stevig wordt verwaarloosd. Normaal hoort ze bijna niets meer, maar als we even naar buiten gaan om hem (Piet) te voeren en wat aandacht te geven, is ze er als de kippen bij!

Van de nieuwe buren horen of zien we weinig, dus hebben we ook nergens last van. Wel zijn we blij met de schutting, want ze gebruiken hun tuin als pies- en poepveldje voor de hond (ook hier weer Ghanese toestanden). Even richting Goffert lopen is kennelijk teveel gevraagd.

Veel plezier en succes met jullie werk en andere avonturen en veel groetjes,

Christa en ingrid

• 10 Oktober 2007 - 19:01

Femke:

Hee lieve Dinie,

Leuk om jullie verhalen weer te horen! Ik was ook in Ghana tijdens de Ramadan, idd niet echt bevorderlijk voor de nachtrust, phhh. En wat een prachtige kinderfoto's!

Hier gaat ook alles prima. Mat en ik zijn net terug van onze vakantie in Nicaragua: prachtig!! En nu weer volop aan de bak hier in Titusville. Nog drie maandjes en dan gaan we alweer terug...

Veel plezier, geniet ervan!
    Femke

• 28 Oktober 2007 - 13:23

Wieteke:

Rik was zeker aan het verliezen tijdens het potje "Kolonisten" Of is het een "onschuldige" blik van hem?
    Het is alweer een tijdje geleden dit verhaal maar daarom niet minder mooi.

PS: Hoe was jullie terugkomst in Ghana?