Ontwikkelingsland - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Ontwikkelingsland - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingsland

Door: rik en dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

27 Juli 2007 | Ghana, Tamale

In het begin dat we in Ghana waren dachten we soms wel eens dat het toch niet echt een ontwikkelingsland was. Maar naarmate we hier langer zitten ervaren we het toch steeds meer als een echt ontwikkelingsland. We zullen een paar voorbeelden geven.

* Iedere maandagmorgen hebben we een vergadering met alle medewerkers van kantoor. Het is de bedoeling dat iedereen die naar een workshop is geweest even vertelt wat hij/zij daar gedaan en geleerd heeft. Zo hebben wij op kantoor een officer for health. Zij geeft scholen, maar ook ons allemaal wijze adviezen omtrent gezond zijn en gezond blijven. Zij staat op en vraagt aandacht. Dan vertelt ze ons (ongeveer 40 volwassen mensen) om haar na te zeggen. "Water=medicine, fruits= medicine, exercise= medicine". Iedereen dreunt braaf op wat ze ons beveelt te zeggen. Dan vertelt ze waar haar workshop over ging. Over HANDEN WASSEN MET ZEEP. Daar is ze een hele dag voor naar een workshop gegaan. We moeten toch echt voordat we ook maar iets eten onze handen wassen en niet alleen de rechter hand. (In Ghana gebruiken mensen zelden bestek, inplaats daarvan gebruiken ze de rechterhand). Ze had geleerd dat op kantoor op alle plekken zeep moest liggen en dat iedereen zijn handen goed met zeep moest wassen. Kunnen wij ons toch niet meer voorstellen dat ons dat verteld wordt, maar hier is het echt heel belangrijk dat ze dat dag na dag te horen krijgen en dan dringt het misschien een beetje door. Nu staat ze aan het eind van elke maandag ochtend vergadering op en roept: "water is ... , fruit is ... , exercise is ..." En als een klas schoolkinderen vullen we in koor in: "medicine".

* Het toiletgebruik. Overal waar je kijkt zie je wel iemand plassen of poepen. Het probleem is dat er gewoon te weinig toiletten zijn. Soms heb je echte poepveldjes en dan niet die voor honden zoals wij ze kennen. Bij dorpen bijvoorbeeld. Niet ieder huis heeft een toilet, maar er zijn gemeenschappelijke toiletten, niemand voelt zich verantwoordelijk ze schoon te houden. Je kunt je voorstellen hoe dat stinkt. Zelfs midden op het schoolplein zitten kinderen hun behoefte te doen terwijl de rest er vrolijk omheen speelt.. Om heel eerlijk te zijn, wij gaan nooit op kantoor naar de w.c. Ik rijd nog liever effe naar huis om te gaan.....

* In Nederland puilen de scholen uit van de materialen, boeken, schriften, heuse bankjes en stoelen enz. enz. Hier kom je op scholen waar nog geen boek te vinden is en al helemaal geen speelgoed voor de kinderen. Meubilair is er ook niet wel een enkele plank waar kinderen op kunnen zitten. Zelfs de rijkste scholen hebben geen speelgoed voor de kinderen. Het is dus echt behelpen met de middelen die je op straat vindt en zo.

* In iedere school vind je wel een schoolbord. Maar wat blijkt, vaak worden die een beetje vaalgrijs zodat de kinderen er niet goed op kunnen zien. Wat hoorde we tot onze grote verbazing van een andere vrijwilliger die op een school werkte. De leerkracht verzamelt lege batterijen en als hij er genoeg heeft breekt hij ze open en vermengt de inhoud met een of ander goedje en smeert dit op het bord en het bord wordt weer zwart. Probleem voor een paar weken opgelost. We horen zelfs verhalen dat de kinderen de borden zwart maken met dat zelfde giftige goedje. Combineer dit met het feit dat er nauwelijks handen gewassen wordt en dat kinderen sowieso graag vingers in hun mond stoppen. Kunnen we toch niet geloven in Nederland?

* Op veel daken zie je hier nog asbestplaten liggen. In de storm in februari is er veel vanaf gewaaid en we hebben in Ghana nog geen mensen in witte beschermingspakken gezien die de platen opruimen. Sterker nog asbest wordt gewoon nog verkocht en omdat het bij een regenbui minder geluid maakt dan stalen golfplaten geven veel mensen de voorkeur aan asbest.

* De kinderen onder ons huis (waarover we een tijdje gelden schreven) waren geen weeskinderen, maar ze lopen nu regelmatig bij ons rond. Hun moeder werkt in het stalletje voor aan de straat en stuurt de kinderen niet naar school. Ze spreken dan ook geen woord Engels. Een meisje helpt haar moeder mee (ongeveer 10 jaar oud) met het dragen van spullen enzo. Is het dat de moeder het nut niet inziet van onderwijs of is het een kwestie van geld?? Wij weten het ook niet.

* Overal waar je gaat of staat ligt plastic en dan met name van waterzakjes. Een hele mooie oplossing om schoon water te verkopen in waterzakjes, maar de mentaliteit in Ghana is toch echt als je iets niet meer gebruikt gooi je het maar gewoon op straat. Dus je kunt je voorstellen wat voor een troep er ligt. Nu blijkt Tamale een prijs te hebben gewonnen met de schoonste stad van Ghana. Kun je nagaan wat er in andere steden ligt.

* Het heeft al meer dan een maand niet geregend en dat is voor noord Ghana heel uitzonderlijk, want eigenlijk is het hier nu volop regenseizoen. Omdat het regenseizoen zo lang uitblijft hebben de mensen besloten om allemaal voor regen te gaan bidden. Op zondag hebben de Christenen gebeden voor de regen en op maandag en donderdag de moslims. De moslims hebben het zo groot aangepakt dat ze een heel park hebben gebruikt. De moskee was te klein. En of je het gelooft of niet. Op donderdag tijdens het avondgebed van 6 uur begint het me toch te regenen en te onweren. Je snapt wel dat nu het verhaaltje in Tamale gaat dat de moslim harder hebben gebeden dan de Christenen.

Dit zijn maar enkele kleine voorbeelden. Met name de gezondheid issues vinden we erg schokkend (zoals asbest en lege batterijen openbreken). Als je er iets van zegt reageren de mensen heel gelaten. Als je niets hebt zul je het toch echt met de middelen moeten doen die je hebt. Dat snappen we dan ook wel weer. Waar ligt de oplossing?

Laten we afsluiten met een vrolijke noot. Op ons werk beginnen de zaken zich langzaam maar zeker in de juiste richting te draaien. En ons oude koloniale pandje begint er weer leefbaar uit te zien zoals je uit de “make over” foto’s op kunt maken. Een oud-collega en vriendin van Dinie komt ons 26 augustus opzoeken. Cornelie en Ester Akwaba.

• 27 Juli 2007 - 12:04

Cornelie:

He Dinie en Rik,
    De verhalen klinken weer geweldig en de foto's zien er helemaal indrukwekkend uit. Jammer dat jullie zo ver weg zitten, jullie kunnen zo mijn huisje helpen komen opknappen! Tot snel!
    Liefs

• 27 Juli 2007 - 12:05

Cornelie:

Berichtje aan vrienden en familie,
    Binnenkort stap ik in het vliegtuig richting Dinie en Rik. Als mensen nog spullen hebben die die kant op moeten neem aub contact op. We slepen het graag mee (mijn mailadres is vanmoorselcornelie@hotmail.com)

• 27 Juli 2007 - 12:53

Michiel:

Waaaw! Jullie hebben echt een geweldige opknapbeurt aan het huis gegeven.
    Ook vind ik het mooi om wat feiten uit het dagelijkse leven te lezen. Je verwoordt het erg goed, Dinie.

• 27 Juli 2007 - 13:32

Andre:

Ha die Dinie en Rik,

Ondanks alle derde wereld-verhalen lijkt het met Dinie en Rik heel goed te gaan! Vooral bij Dinie is dat heel goed te controleren. Neem de foto van de batkamer, de foto dus waar Dinie wel twee keer op staat afgebeeld. Zie hoe slank ze is. En wil je de ultieme controle doen? Neem je monitor van het bureau en schudt deze langzaam van links naar rechts. Nou....zie je bovenarmen van Dinie in beweging komen??? Nee dus! Ultiem bewijs van hoe strak ze nu al gebouwd is! Ga zo door Dinie. Schilder en poets ze, want zoals de Officer voor Health zegt: 'Exercise is medicine for....: you name it!

• 27 Juli 2007 - 17:32

Steven:

leuk rik kom je terug naar nederlandwand ik mis je heel erg en ik ben al heelgoed in auto,s gooien en nu is het al vakatie en naar de vakantie zit ik in groep6 leuk he groetjes steven

• 28 Juli 2007 - 15:02

Papa:

Beste jongelui,

Tja, van die primitieve toestanden, uit nood en gebrek ontstaan, of ook uit ongeïnteresseerdheid, dat komt me niet onbekend voor. Maar dat het (nog) zó erg is...
    Wel een tegenstelling met de metamorfose die in jullie huis heeft plaastsgevonden!

Oplossing voor veel ontbrekende dingen:
    ontwikkelingshulp, maar dán goed gericht, en kleinschalig. Met een deel van die miljoenen kun je toch heel veel bij ons (soms slechts economisch) afgedankte spullen selecteren op bruikbaarheid per land, en ze vervolgens naar het juiste gebied sturen. Het brengt in Nederland óók nog eens werk voor vrijwilligers en anders voor werklozen, en aangepast werk voor deels arbeidsongeschikten, en echte werkgelegenheid (o.m. in de transportwereld). Toch veel beter dan dat sommen ontwikkelingsgeld in bodemloze putten verdwijnen, soms door onkunde en onverschilligheid, soms, erger, door vriendjespolitiek en zakkenvullerij. Ik denk niet in de eerste plaats aan bruikbare huishoudelijke afdanksels, maar eerder aan veelsoortige handels- en fabriekspartijen die onverkoopbaar zijn door productieafwijkingen, of alleen maar fout verpakt, of uit de markt gedrukt door nieuwere producten.
    Ook denk ik aan economisch verouderde machines, meubilair, onderwijsmateriaal, medische apparaten en medicijnen, vervoermiddelen, enz.

Oplossing voor de droogte is minder eenvoudig: in Engeland, en meer nog in India, Afghanistan en Bangladesh spoelen de mensen weg met hun hele hebben en houen, en de laatste tijd hebben we hier ook meer nattigheid dan ons lief is. Tankschepen vullen met (regen)water en met ontwikkelingsgeld naar Ghana sturen? Grapje!!!
    Ik zou eerder denken aan pompen en apparatuur om water te zuiveren.

Enfin, hier alles bij het oude, met ons alles OK.
    De operatie van Hannah afgelopen dinsdag lijkt geslaagd.

Groeten van
    Pap en Sophie.

• 29 Juli 2007 - 13:26

Annie Van Eldijk:

Hallo, ik ken jullie wel niet zo goed, maar vind het geweldig hoe jullie daar bezig zijn en lees ook iedere keer waar jullie mee bezig zijn. succes met alles.

• 30 Juli 2007 - 07:12

Bob (Ethiopie):

Wat gaan we nou krijgen? Werk op orde.
    Dat kan niet hoor. Jullie zijn pas later richting Ghana gegaan. Ik ploeter nog steeds vrolijk verder.

OVerigens hebben wij hier op de univeriteit digitale schoolborden. Ze begrijpen niet hoe ze ze moeten gebruiken, en nemen daarom de White board pen te hand. Niet handig.

Groetjes en altijd blijven lachen,

Bob

• 30 Juli 2007 - 09:31

Wieteke:

Klinkt inderdaad allemaal ongelooflijk als ik die verhalen van jullie zo lees. Zo zie je maar weer dat zelfs zoiets gewoons voor ons, zoals handen wassen en batterijen niet opensnijden, zo bijzonder is daar. Wel creatief om je schoolbord weer zwart te maken met dat gevaarlijke goedje. Je moet er maar opkomen.
    Jullie huis ziet er echt spectaculair veranderd uit. Leuk die VOOR en NA foto's. Volgens mij zijn jullie zo langzamerhand ook helemaal ingeburgerd in de taal, met zo'n batkamer :)

Liefs, Wieteke

• 31 Juli 2007 - 13:57

Ans:

Ha Dinie en Rik,

Klinkt allemaal heel herkenbaar, maar ik geloof dat Zimbabwe toch veel schoner is. Het is ook veel armer, dus een plastic zakje was heel veel waard, en zou ook niemand zomaar weggooien. De toiletten waren ook goed geregeld; ze hadden er zogenaamde Blairtoiletten: een heeeel diep gat in de grond, daarop een lemen gebouwtje met een aparte pijp de lucht in, zodat de insecten na een bezoek aan jouw uitwerpselen, op weg terug naar het licht, met hun vieze pootjes de weg van de 'schoorsteenpijp' kozen en vervolgens boven tegen een gaas aan vlogen en dood neervielen. Werkte uitstekend. En het stonk nooit.
    Het speelgoed: Ook daar hebben ze nog nooit speelgoed gezien. Dus ze waren erg blij met alles wat ik aan speelgoed bij me had. Ik heb eerst wel een workshop gegeven aan de volwassenen over wat het is (ze hadden nog nooit een puzzle, domino, poppenkastpoppen, etc, gezien). En ook hoe het te gebruiken bij de kinderen. Hoe bied je speelgoed aan. Het is naar een kinderdagverblijf gegaan; een leeg hok, waarin de kinderen op de muren konden tekenen. Voor de rest niets. Het was allemaal wel zeer vermakelijk.
    En dan het schoolmeubilair: ze hadden op de savanne highschool waar ik was 900 kinderen en maar 134 bankjes en 94 stoelen. So... what to do. Vaak gaf ik onder de dikke boom les want er waren niet genoeg lokalen. Dus hadden ze 5 onder de boom lokalen, met een gemetseld bord. Mocht je de foto's nog willen zien, kijk dan op www.steffenlusulu.waarbenjij.nu
    Daar staat ook het toilet op.
    Op het moment dat ik wegging in Zimbabwe rezen de prijzen, door de giga inflatie, de pan uit. Dus ik ben benieuwd hoe het nu met al 'mijn' collega's en studenten gaat.
    Maar goed, jullie pakken de dingen ook gewoon zoals ze komen, en dat is het beste. En wat jullie foto's betreft: jullie kunnen zo in een glossy blad. Hoe pimp ik mijn Ghanese huis zo leuk mogelijk op...
    Fijne tijd nog,
    en tot lezes...

liefs, Ans

• 06 Augustus 2007 - 08:40

Annelies:

Hoi Dinie en Rik,

Een beetje laat kom ik erachter dat jullie een nieuwe aflevering hebben geschreven. Altijd weer boeiend om te lezen én te zien! Wat is jullie huis mooi en gezellig geworden!
    Groetjes, Annelies

• 16 Augustus 2007 - 08:25

Wouter:

Van de indrukwekkende voorbeelden die jullie geven wordt je niet echt vrolijk. Het is zoeken naar manieren van ontwikkelingshulp die wel werken, bv onderwijs. Iets anders is dat Ghanezen erg weinig krijgen voor landbouwproducten zoals cacao. Een stap in de goede richting is fair trade. dat is een gelijkwaardige manier van omgaan met de boeren: zij leveren een kwalitatief goed product en ze krijgen een loon dat hoog genoeg is om ook de dokter en de school van hun kinderen te betalen. Wereldwinkels en veel Nederlandse supermarkten verkopen fair trade producten als chocola, koffie, bananen, wijn, rijst, thee, vruchtensappen etc. Alle beetjes helpen, maar pas als veel mensen dit kopen krijgen Ghanezen genoeg eigen verdiend geld om hun gemeenschap echt vooruit te helpen.

• 17 Augustus 2007 - 11:59

Rik:

Even reactie op Wouter:
    Ik denk dat je reageert op dat wat mijn vader hierboven schreef.
    Ik ben het met je eens; over het algemeen zijn de genoemde voorbeelden ingewikkeld ook het schenken ben ik niet zo voor. Het kweekt afhankelijkheid. Jouw oplossing is denk ik beter maar natuurlijk ook niet makkelijk:
    - Import beperkingen in NL uit ontwikkelingslanden zouden opgeheven moeten worden. Wat betekent dat voor NL?
    - De prijzen van Afrikaanse producten moeten om hoog tegen een concurrerende marktprijs.
    - Meer mensen moeten bewuster kopen.

Als we rijkdom willen spreiden over de wereld dan zullen we in NL een flinke stap terug moeten doen en dat zie ik gewoon niet gebeuren.

Als de oplossing makkelijk was dan was het allang opgelost geweest. Eens?