Alweer twee maanden verder. - Reisverslag uit Chisamba, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Alweer twee maanden verder. - Reisverslag uit Chisamba, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Alweer twee maanden verder.

Door: Rik en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

16 Augustus 2015 | Zambia, Chisamba

Wat vliegt de tijd. Ja, zelfs in Afrika kan de tijd vliegen ook al is het leven hier over het algemeen genomen minder hectisch dan in Nederland. Het feit dat voor ons de tijd vliegt wil zeggen dat we al veel bereikt hebben in deze twee maanden.

We genieten enorm van het leven hier. We leren veel nieuwe mensen kennen en zij zijn bereid om ons te helpen met de opstart van ons project. Zo hebben we al een bestuur kunnen samenstellen mede dankzij goed advies van mensen die we nog kennen van ons vorige project in Zambia en de mensen van het project waar we verblijven.

We hebben onze handleidingen klaar voor de eerste training die dinsdag 18 augustus van start gaat. Acht ondernemers hebben zich aangemeld. Een zeer divers gezelschap: een weddingplanner, boerin, lodge manager, elektricien, timmerman, naaister en een touroperator.

Als we niet werken houden we ons bezig met van alles en nog wat. Zo moet ons huis nog verder ingericht worden. Er moet nog een bed getimmerd worden er stoelen en een kast moeten nog gevonden worden, maar dat gebeurt dan weer allemaal op Afrikaans tempo, wat ook weer prima is.

Dinie is weer druk met de aanleg van een biologische groentetuin. De sla, radijsjes, rode bieten, bonen, courgette, venkel, bosui, garden eggs (klein lokale aubergine), broccoli staan al allemaal op het veld. We hebben ook veel kruiden die dan weer de beestjes af moeten schrikken die ook dol zijn op bovenstaande groentes. De composthoop is in de maak, kortom het houdt je van de straat.

We gaan gemiddeld een keer per week naar Lusaka om boodschappen te doen. Iedere keer ontdekken we weer nieuwe plekken waar we iets aan hebben. Je moet je ook wel realiseren dat je voor alles en nog wat naar verschillende winkels moet. Gelukkig kunnen we het eten in de grote supermarkten kopen. Sommige zijn zelfs groter dan de AH’s in Nederland (en duurder). In deze supermarkten sta je voor de vraag welk merk toiletpapier je nu weer moet kopen………………. Maar we proberen toch zoveel mogelijk lokaal te kopen. Het project hier verkoopt bijvoorbeeld veel groentes en iets verderop kunnen we de bloemkool, vlees, melk en eieren halen. Maar al bij al ben je best druk met het doen van de boodschappen.

Iedere dag is het weer de vraag of er elektriciteit zal zijn of niet. Meestal is er vanaf 6 uur in de morgen tot 2 uur in de middag geen stroom. Dat is heel duidelijk, maar ja soms worden we ook weer verrast met twee dagen geen stroom. Rik heeft daar gelukkig weer een oplossing voor verzonnen met een accu en een convertor en led lampen. Dus wij hebben in ieder geval licht in de avond en kunnen onze computers aan het einde van de ochtend opladen als ze leeg zijn.

Zo dit was het weer voor nu. Volgende keer verder over de opstart en ons leven hier in Zambia.

Groet Rik en Dinie

• 16 Augustus 2015 - 12:51

Theo:

Ja Dinie ,

Onze Rik op z'n best , niet te stoppen .
    Ik zei laatst al , laat maar komen wat wil , onze Rik die staat niet stil , haha ..
    Hoop dat het Tuintje van Dinie goed zijn best gaat doen , dat scheelt weer
    in de Boodschappen .
    Nog veel plezier met het verbouwen van jullie Casa ..
    Dat komt helemaal goed ..

Tot dan .......

Gr ....... Theo .... en Wiesje natuurlijk .........

• 16 Augustus 2015 - 16:26

Mien Janssen:

Hallo Dinie en Rik

Wat een mooi verslag weer van jullie nieuwe avontuur.
    Veel succes met alles.

Groetjes Mien

• 18 Augustus 2015 - 10:59

Papa:

Leuk te lezen hoe jullie bezig zijn! Succes, zowel met jullie werk en doel, als met de boodschappen, eigen bio-kweek en de nodige improvisaties...
    Hier nog alles OK, nu een tijdelijk diep zomerdipje (k..weer !)
    Papa.

• 19 Augustus 2015 - 22:36

Anne:

Wat super fijn om te lezen dat jullie een prachtige plek voor de toekomst hebben gevonden!
    Liefs Anne