Dankbaar - Reisverslag uit Chisamba, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Dankbaar - Reisverslag uit Chisamba, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Dankbaar

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

07 Oktober 2016 | Zambia, Chisamba

Wat kun je dankbaar zijn als je water hebt. Dat begrijpen we met de dag beter. Zeker nu we met ons Water voor Zambia project een demonstratie pomp in onze eigen achtertuin hebben. We hebben daar met de hand een put geboord van 11 meter diep. Nou ja “wij” dat klopt natuurlijk niet helemaal. Dit hebben we gedaan met twee toekomstige drillers, zodat ze in de toekomst een boterham kunnen verdienen met de Jacana techniek.

Op de handgeboorde put is een touwpomp geplaatst, die hebben we meegenomen uit Tanzania. Ook die gaan in de toekomst gemaakt worden door lassers hier die er een (extra) boterham mee kunnen verdienen.

Wat kost dat nu helemaal zul je je afvragen. In totaal is er een week met de hand geboord en daarna is de betonnen slab gemaakt, dan kom je uit op een kleine twee weken. De touwpomp in onze tuin kostte 300 euro inclusief arbeid. Het materiaal waarmee de gaten geboord konden worden zijn lokaal gemaakt voor 70 euro.

Maar het mooiste is om te zien dat de pomp dagelijks gebruikt wordt door onze buren. Ik schat dat er in totaal 6 huishoudens gebruik van maken. Vermenigvuldig dat met 5 dan kom je uit op een kleine 30. Dan wonen wij nog in een gebied met een waterleidingssysteem. Helaas komt daar maar ongeveer 1 a 2 uur per dag water uit. We hebben onze naaste buurvrouw geïnterviewd en zij verklaarde dat ze alles doet met het water: drinken, baden, kleren wassen en afwassen. Mooier kun je het toch niet maken.

Gister was ik mijn tuintje aan het sproeien en toen kwam de vrouw die we geïnterviewd hadden vragen of ze het van me over kon nemen. Dit heb ik vriendelijk afgeslagen. Voor ons is het goed als we het af en toe zelf doen, goede sport. Voor de totale tuin hebben we toch al snel 16 emmers nodig.

De mannen die we getraind hebben om met de hand putten te graven, worden nu regelmatig benaderd of ze voor anderen ook zo’n constructie kunnen maken. Dat zijn dan mensen uit gebieden waar geen waterleidingssysteem is, zoals in het grootste gedeelte van Zambia. Helaas is dat nog niet mogelijk. We hebben de fondsen nog niet bij elkaar om met volledige training te starten. We hebben wat tegenvallers gehad. Een grote internationale NGO en een grote Nederlandse NGO die op het laatste moment zeggen dat het geld voor dit jaar op is: schiet zo niet echt op. Maar Rik en ik blijven er volop in geloven dat onze aanpak veel mensen van water en werk gaat voorzien. Door lokale ondernemers gemaakt en onderhouden en door de kleine boeren gebruikt om het hele jaar door groentes te verbouwen. Daarom gaan wij zeker door met fondsen zoeken. Dan duurt het maar even iets langer.

Warme groetjes van Rik en Dinie

• 07 Oktober 2016 - 10:47

Rik En Dinie :

Helaas lukt het niet om de foto's te uploaden. Waarbenjij zegt dat er nog 191 geupload kun worden. Maar helaas! Dus de foto's komen later... en ze zijn nog wel zo leuk.

• 07 Oktober 2016 - 11:23

Andre:

Geweldig projekt Rik en Dinie. Leuk dat al jullie vroegere ervaring nu ook hier 'uitgezet' gaat worden. Zijn benieuwd naar de foto's!

• 09 Oktober 2016 - 15:11

Anne:

Hoi allebei!
    Prachtig om te lezen! Wat doen jullie mooi werk! Ik geloof ook in jullie!!
    Het beste en een volgend verslag!
    Groet Anne