De Chief van Ibenga, - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu De Chief van Ibenga, - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

De Chief van Ibenga,

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

26 Juli 2014 | Zambia, Mpongwe

Vandaag zijn we uitgenodigd bij een festival van de Chief van Ibenga. Ibenga is een klein dorp waar Dinie haar organische landbouw project implementeert. De Chief van Ibenga is een vrouw en is gekozen door en uit de familie van de vorige Chief. Het is een gebeurtenis die wij zo niet eerder gezien hebben. Niet alleen veel mooie woorden en cadeaus voor de Chief, een handje vol symboliek en traditionele dans maar ook reclame van de commerciële sponsors “Koop nu je beltegoed bij MTN”.
In Zambia bestaat het traditionele systeem van Chiefs naast het landelijke systeem. Hier worden de Chiefs door de regering betaald en is er zelfs een ministerie van Chiefs affairs. In Ghana kregen de Chiefs enkel en alleen respect. Het land is in Zambia verdeeld tussen verschillende Chiefs en de regering. Wil je dus een bepaald stuk land kopen, dan zoek je uit of het van de Chief is of van de regering en vervolgens doe je met die partij zaken. In Ghana is al het land zowel van de regering als van de Chief. Daar moet je dus zaken doen met beide partijen. De eerste president van Tanzania heeft het traditionele systeem van Chiefs meteen na onafhankelijkheid afgeschaft.
Hieronder een aantal waarin het verschil tussen de twee systemen duidelijk wordt. Houdt in je achterhoofd dat de foto’s van Ghana genomen zijn in de derde grootste stad van Ghana en die van Zambia in een klein dorp.

• 26 Juli 2014 - 17:44

Theo:

Leuk dat die naam Ghana terug komt , toen wij nl. op bezoek zijn geweest ,
    kwamen wij op het vliegveld in Ghana ook een Chief tegen met z'n gevolg .
    Gaaf om te zien ( zo vaak zie je die niet ) , maar vooral het respect dat ze
    hebben voor die man . Grote parasol , met een grote waaier verkoelen .
    Echt iemand met aanzien .zo'n 7 á 8 mensen om zich heen .

Ik zag laatst in Gambia de President ( ook apart ) die reed zelf in zijn Hummer
    maar wel een stoet eromheen met soldaten met geweren .. Ook mooi om een
    keer te zien .

Hoe verplaatst de President van Tanzania zich ?? Mocht je hem hebben gezien .

Ik hoor het wel ........ Gr ..... Theo , en natuurlijk Wiesje ....... Houdoe......

• 01 September 2014 - 23:07

Arnold :

Het paard zag ik zo snel niet... Wel Kwame en Atah

• 13 Mei 2015 - 13:23

Rik:

Nou ja Arnold, dat je het paard van Sinterklaas niet ziet. Tweede foto rechtsonder (en op de eerste foto dat van ...piet linksonder zie je een stukje hoofd).

Mij vallen Kwame en Atah dan weer minder op.