Daar gaat hij . . . - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Daar gaat hij . . . - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Daar gaat hij . . .

Door: Rik en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

23 April 2010 | Tanzania, Njombe

Hallo allemaal.

Jullie zijn natuurlijk heel benieuwd hoe het met ons hondje is afgelopen. Hij is uiteindelijk helemaal genezen en is lekker brutaal geworden. Hij heeft zelfs een naam gekregen: Rocky!
We hebben hem helaas niet kunnen houden omdat het toch niet zo goed samenging met Zwartje. Zogauw Rocky met iets wilde spelen waar Zwartje mee bezig was dan was het crisis. Zwartje staat echt niet toe dat er iemand aan zijn “spullen” of eten komt. Dus we hebben besloten om een ander plekje te zoeken. Evelien (onze hulp) wilde hem dolgraag meenemen. Haar eigen volwassen hond had net het leven gelaten en zij had toch al een aardige band met Rocky opgebouwd. Dus Rocky (Evelien spreekt het uit als Locky) in een doos gestopt een strikje erom en met Evelien mee naar huis. Einde hondenverhaal!!!
Conclusie is dat we er nooit meer een tweede hond bijnemen.

De afgelopen weken heeft SHIPO een aantal projecten kunnen afronden en opleveren. Zo zijn er twee kleuterscholen, een basis school en een gravitatie water project opgeleverd.

Alhoewel wij zelf bij geen enkele overdracht aanwezig zijn omdat: wij vinden dat deze eer voornamelijk de mensen van SHIPO (zoals de project leiders) toe komt en ook niet onbelangrijk, meestal zijn het goed bedoelde maar langdurige zittingen in een taal die wij niet beheersen dus . . . hum kunnen wij ons in die tijd nuttiger bezighouden.

Bij de overdracht van het Shaurimoyo water gravitatie project waren we achteraf wel graag bij geweest. In dat project is een dorp van 3000 mensen van water voorzien. Door kilometers pijp wordt het water uit een bergstroom via een buffer tank naar het dorp gevoerd.
Toen de SHIPO delegatie na 3 uur onverharde weg er aankwam, leek het alsof het dorp de gebeurtenis vergeten was. Het dorp leek verlaten. Na een tijdje echter kwamen er mensen uit alle hoeken en gaten en werd de opkomst groter dan ooit te voren.
Het leuke aan deze overdracht waren niet alleen de cadeaus (die onder alle SHIPO medewerkers verdeeld zou worden) maar vooral de waardering die er te voelen was.
Kleuters zongen een ingestudeerd lied, the oudsten van het dorp deden een traditionele dans met traditionele muziek en drums. En wat we persoonlijk het mooist vonden was het toneelstuk opgevoerd door kinderen van de basis school. Daarin werd uitgebeeld waarvoor men het water gebruikt, tuintje, bloemetjes, wassen, eten, drinken etc… Maar kijk vooral ook even goed naar de foto waarop de jongen met een geel kannetje uitbeeldt dat oude mensen (aangegeven door de wandelstok) vroeger water moesten halen door kilometers te lopen. Zie je hoe het meisje die op de achtergrond voor de muzikale omlijsting zorgt geniet van het spel van zijn collega? Moet we meer uitleggen? Dit is Afrika voor ons.

• 23 April 2010 - 12:03

Liefs Nell:

O, wat een mooie mensen en wat een mooie gebeurtenis. Jammer dat jullie er niet waren. Jullie verdienen dat zeker. Daar doe je het toch voor.

Blij voor Evelien dat ze Rocky (Locky of lucky) meeneemt. Ziet er mooi uit, dat hondje...lijkt wel verdacht veel op Zwartje Hoe kan dat?

• 23 April 2010 - 12:55

Henriette Ter Heegde:

als een onbekende meelezer geniet ik van jullie verhalen. Mocht je zin hebben in een bakje koffie en/of bed in Arusha kun je me een berichtje achterlaten op henrietteterheegde.waarbenjij.nu

• 23 April 2010 - 14:54

Wieteke:

Mooie mensen die gelukkig worden van eenvoudige (maar essentiele) dingen, waar je dan zelf dan op jouw beurt ook gelukkig van wordt. What more do you need. :)

• 24 April 2010 - 08:45

Vera:

lieve Rik en Dinie,

fijn dat jullie het goed maken en dat jullie zoveel voor elkaar hebben gekregen. het zijn heel bijzondere jaren, denk ik.

groet Vera

• 26 April 2010 - 20:10

Theo:

Hallo Samen ..

Is beter zo , voor Zwart en voor Rocky ..
    En voor jullie , haha !!

Wat dat water betreft , een mooi ding waar veel mensen plezier van hebben ..

Elke en Benny zijn inmiddels getrouwd , en ik kan het weten , ik was de fotograaf ..

Dus nog effe wachten , dan kunnen jullie ze ook feliciteren ..

Met Koen en Christel gaat ook alles goed , nog een week en dan gaan ze naar Amerika ..

Groetjes , Wiesje en Theo ..

• 29 April 2010 - 11:53

Wiesje:

hoi dinie en rik ,alles nog goed in het verre land.
    We hebben afgelopen vrijdag feest gehad van elke en benny,el was een prachtige bruid,weer was mooi band was van erg goed ,lekker swingen.
    We hebben bij annie geslapen ook onze louis.
    Vandaag is mama jarig zou 87 jaar zijn geworden en papa 90 jaar,even tussen door.
    Morgen weer koninginnendag,ga naar mientje in weert,moet vanavond nog werken,en dan vrij tot en met maandag heerlijk ben er aan toe.Judiht van ons Ria is aan de laatste 4 weken bezig,is lekker rond en gezond, kindje ligt wel in een stuitligging,wordt waarschijnlijk keizersnee
    Tot zo ver weer wat nieuws,met koen en chirstel gaat het ook goed .Heb het idee dat koen als volwassen man terug komt,wat heel goed is .Nou veel liefs voor jullie,mis wel het zusjes dagje dit jaar
    Veeeeelliefs wiesje.