Een nieuw hoofdstuk: Ileret = landelijk² - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Een nieuw hoofdstuk: Ileret = landelijk² - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Een nieuw hoofdstuk: Ileret = landelijk²

Door: Dinie en Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

19 Juli 2012 | Kenia, Nairobi

12 Augustus is het zover, dan vliegen Dinie en ik naar Kenia. Daarna vanuit Niarobi –waar we niet al te lang willen blijven- vliegen we naar de district stad Marsabit en vervolgens rijden we twee dagen over een onverharde weg naar het dorp Ileret, het laatste dorp in het noorden van Kenia voor de grens met Ethiopië. Ileret ligt zowat aan het Turkana meer, een licht zout achting alkaline meer waarin volop gevist wordt. Verder leeft men er van veehouderij en zijn de inwoners seminomaden. Vrouw en jongste kinderen blijven vaak in het dorp terwijl de mannen en de oudere kinderen met het vee de groenere streken opzoeken of met hun netten de visrijkere wateren.

Dit gebied heeft enkele jaren achter elkaar last gehad van extreme droogte. En terwijl Kenia met buitenlandse noodhulp voedsel in (wat de regering zelf) “het noorden” (noemt) heeft uitgedeeld, zijn deze troepen vaak niet tot Ileret doorgereisd. Hulp om een tuberculose epidemie te voorkomen, kwam uit Ethiopië.

Ethiopië is de grootste waterkracht centrale aan het bouwen in de belangrijkste toevoer voor het Turkana meer. Als die dam dicht gaat, zou het water in het meer 10 meter kunnen zakken waardoor het water enkele jaren te zout zou kunnen worden voor vissen en andere dieren.

Malteser international wil af van uitsluitend noodhulp bieden en wil de bevolking meer duurzaam helpen en voorbereiden op extreme droogtes. Dat project mogen wij van de grond af opbouwen.
Weinig is er bekend over de aanwezige capaciteit en motivatie van mensen in Ileret. Er is in elk geval geen stromend water of elektriciteit.

We weten slechts één ding zeker: “het wordt anders dan we nu kunnen bedenken”. Het ziet er naar uit dat we veel vrijheid en steun krijgen van de Duitse organisatie.

We houden jullie op de hoogte.

• 19 Juli 2012 - 16:18

Femke Klomp:

Jeeh, weer een nieuw avontuur! Wat een spannend project; ik ben al benieuwd naar jullie verhalen.
    Geniet nog even van de Nederlandse zomer ;-)

• 19 Juli 2012 - 16:38

Andre En Riet:

Dat jullie dit durven opnemen, zo'n project...alle bewondering en heel veel succes!

• 19 Juli 2012 - 16:38

Andre En Riet:

• 19 Juli 2012 - 17:02

Wieteke & Maureen:

Spannend! Ben benieuwd hoe het jullie daar gaat bevallen. Geniet nog maar van de regen, verse groente en fruit, kaas, voldoende electriek, chocolade, kroegjes, restaurants, slagroom... :)

• 19 Juli 2012 - 17:47

Theo:

Heel veel succes met jullie nieuwe uitdaging !!

Wiesje en Theo .............

• 19 Juli 2012 - 18:00

Bob Vos:

Deze beelden ken ik uit de Omo valley in Ethiopie. Ik vind het echt ongelooflijk dat jullie dit doen.

Heel veel succes en ik lees graag jullie updates.

Groeten Bob en Baukje

• 20 Juli 2012 - 06:22

Cornelie:

WAUW! Wat een avontuur! Heel veel plezier!

• 20 Juli 2012 - 06:45

Netty En Lex :

Wat een geweldige uitdaging weer geweldig, we wensen jullie heel veel sukses en gezondheid toe.

• 20 Juli 2012 - 07:13

Ans:

Jeeee, wat een uitdaging weer! Ik ben wel wat gewend maar dit ziet er wel erg Back to the Basic uit. Kun je niet een realityserie van jullie verblijf daar laten maken? Alhoewel, dan is gelijk een stuk van de charme er af....
    Nou, ga nog maar gauw een dagje genieten op de 4Daagse want dat zit er daarna voorlopig niet meer in. Of naar de Bizonbaai, het verre nichtje van het Turkana Lake.

Tot dinsdag!

• 20 Juli 2012 - 07:22

Marian:

Heel veel succes gewenst met het nieuwe project! Inderdaad een spannend avontuur, zoals in al meer reacties staat. Ik blijf graag jullie nieuwtjes lezen.

Geniet nog even van alles wat Nederland ook te bieden heeft en ga vol goede moed en met veel energie naar Kenia!
    liefs, Marian

• 21 Juli 2012 - 20:25

Dirk:

Het is jullie weer gelukt! Dat is een spannende uitdaging en lijkt avontuurlijker dan jullie vorige uitzendingen. Ben benieuwd hoe het jullie vergaat. Alvast heel veel succes!

Groet.
    Dirk

• 21 Juli 2012 - 21:36

Virginia Bartels:

hallo Dinie en Rik,
    Inderdaad spannend wat nu weer op jullie pad gaat komen maar uit alle verhalen die ik trouw lees gaan jullie er weer voor.
    In het begin van jullie relatie vroeg Dinie mij eens :"hoe houd je een relatie goed"? ik denk dat jullie het antwoord samen gevonden hebben.
    Ga voor iets waar je samen in geloof!!
    Geniet van alles wat op jullie weg komt .
    lieve groet uit Weurt
    Virginia

• 23 Juli 2012 - 15:29

JPWArts@online.nl:

Hoi Dinie en Rik, de kaarten klopten goed! Heel veel succes met jullie spannende nieuwe uitdaging, groetjes, Anne

• 23 Juli 2012 - 20:31

Beste Dinie En Rik:

Een Nederlandse collega van mij werkt in jullie buurt en is afgelopen week naar Lodwar teruggekeerd.
    Hij heer Ludwig van Bussel en zit in de Lorugum Parish.
    Misschien kom je hem daar nog eens tegen.
    Als je geinterresserd bent kan ik te weten komen of hij telefoon of e-mail heeft.
    Ik wens jullie heel veel succes toe. Het is weer een hele uitdaging.

Henk Zengers sma

• 27 Juli 2012 - 16:09

Ingrid En Christa:

Hallo Rik en Diny,

Jullie kijken kennelijk niet op een uitdaging meer of minder! Hartstikke goed dat jullie dit aandurven en hopelijk wordt het een goed project voor jullie en de mensen daar. En knap dat jullie nu echt alle luxe en gemak achter jullie gaan laten. Heel veel succes en plezier in jullie nieuwe land.

Hartelijke groeten van Christa en Ingrid

• 29 Juli 2012 - 21:10

Breda:

Zocht Ileret met Google Maps. Jammer, geen Google Street view ...... ;-)

• 11 Augustus 2012 - 11:11

Theo:

Nog één nachtje , dan gaat het nieuwe leven weer beginnen .
    Eerst nog een flinke reis , dan nog een beetje huisvesten ..
    We hopen dat het jullie daar goed bevalt , zodat je weer
    veel voor de mensen daar kunt betekenen .
    Aan jullie ligt het i.i.g. niet , dat weet ik nu al zeker ..
    Heel veel succes met jullie nieuwe Job .
    We horen het wel .

Goeie Reis.........

Gr ....... Wiesje en Theo ............

• 15 Augustus 2012 - 17:01

Aliet:

Nu ik dit schrijf rijden jullie misschien wel over de dirtroad naar Ileret vol spanning wat deze nieuwe uitdaging gaat brengen. "Respect"! zouden mijn zoons zeggen.
    Heel veel geluk en succes!
    Liefs,
    Aliet