Elke en Benny in Tanzania - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Elke en Benny in Tanzania - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Elke en Benny in Tanzania

Door: Elke en Ben

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

01 Oktober 2010 | Tanzania, Njombe

Eindelijk is het dan zover, het is 14 september en we vertrekken naar Tanzania. Onze komst naar Dar es Salaam is al bekend, want op het vliegveld worden we hartelijk ontvangen door Frank, een goede kennis van Rik en Dinie. Hij gidst ons door de stad en zorgt er persoonlijk voor dat we de volgende dag in de juiste bus naar Iringa terecht komen. Iets wat ons zelf, in het mierennest van het busstation, nooit was gelukt. Na een busreis van 9 uur was het bij de aankomst in Iringa een stuk makkelijker. Rik en Dinie waren als enige twee blanken makkelijk herkenbaar bij het busstation. Hier moeten we zijn. Dinie blijkt het vak van reisleidster zeer goed te beheersen en de komende 10 dagen laten we ons verrassen door hetgeen zij gepland heeft. Het eerste hoogtepunt van de rondreis is het bezoek aan Ruaha National Park. 3 nachten slapen in een luxe tent midden in de wildernis met uitzicht op een groep bavianen en boven ons de prachtige sterrenhemel. En een kudde olifanten (of was het nou een boom Rik??) die midden in de nacht op minder dan 5 meter van onze tent staat te grazen. De volgende dag werden we letterlijk voor de leeuwen gegooid toen onze safari-jeep weigerde te starten op, zo blijkt even later, minder dan 100m bij 3 leeuwinnen vandaan. Gelukkig waren de dames aan het luieren onder een boom en konden we de auto weer snel aan de praat krijgen.
Na deze wondermooie dagen in het Ruaha park met adembenemende landschappen en na het zien van o.a. zebra’s, giraffen, een kudde buffels en een luipaard, ging de reis verder naar het zuiden. Met tussenstops bij een boerderij in Kizolanza en een uit de kluiten gewassen hotel in Tukuyu volgde het educatieve gedeelte van de reis. Een rondleiding op een theeplantage en door een theefabriek. Daarna op naar het meer van Malawi. Rik blijkt een zeer vaardige offroad coureur te zijn en stuurde ons behendig over het zandpad tussen de bananenbomen en de wuivende bevolking door. Overal werd onze naam “Mzungu” geroepen en door al het zwaaien naar de aardige mensen langs de weg voelden we ons net de Koninklijke familie. Matema Beach aan het meer van Malawi was opnieuw een geweldige bestemming. Lekker uitrusten aan het water en genieten van de prachtige omgeving. De bergen die uit het meer oprezen en het zoete water van het meer. Dit groene gedeelte van Tanzania leek wel een compleet ander land dan de droge gebieden die we tot dan toe gezien hadden. De zonsondergang en –opkomst waren wederom adembenemend evenals de surfkunsten van Rik. Na een nacht in Mbeya ging de tocht naar Njombe. Onderweg is al meerdere malen gebleken dat de Tanzanianen zeer geïnteresseerd zijn in de werkzaamheden van Rik en Dinie in Njombe. Uit hun reacties kunnen we al opmaken dat hun werk hier erg gewaardeerd wordt en we kunnen ook al in de dorpen onderweg zien dat er hier nog heel veel te doen is. Dit gaan we in Njombe met eigen ogen bekijken.

We mochten een dagje mee met Dinie, het “veld” in. We zijn kinderen gaan bezoeken van het Liliane fonds, heel veel mooie dingen gezien, kinderen die geholpen zijn en weer goed kunnen lopen of de handen weer volledig kunnen gebruiken. Maar we hebben ook veel schrijnende kinderen gezien, dat was voor ons soms even slikken…. Ondervoeding, kinderen die ernstig beperkt zijn, dat kunnen wij ons in Nederland niet voorstellen! Rik heeft ons uitleg gegeven over de waterpompen en de aanleg daarvan. Wat voor ons een vanzelfsprekendheid is, is hier voor veel mensen nog letterlijk ver te halen. Water. Tenslotte zijn we nog op bezoek geweest bij een ziekenhuis waar Shipo een project heeft lopen. Erg mooi om te zien hoe we daar ontvangen werden en hoe blij ze zijn met de hulp.

Rik en Dinie, het is fijn om te zien hoe jullie je weg hier hebben gevonden en hoe jullie de Afrikaanse levensstijl inmiddels in het bloed hebben zitten. We hebben ons helemaal op ons gemak gevoeld in een totaal andere omgeving dan we in het haastige NL gewend zijn. Hopelijk kunnen jullie nog een lange tijd doorgaan met het fantastische werk dat jullie hier doen. Wij hebben genoten van het prachtige land, de hartelijke mensen en niet op zijn minst; van jullie zeer aangename gezelschap. Asante sana !!

• 01 Oktober 2010 - 14:08

Theo:

Hoi Elke en Benny ,( en Dinie en Rik natuurlijk ) .

Dus het was echt een Honny - Moon af en toe !!

Jullie hebben een geweldige tijd achter de rug die ze jullie nooit meer kunnen afnemen .

Zo heerlijk kan een Vakantie ver weg zijn , met z'n prachtig Dierenrijk .

Tja , en nu weer aan het werk in het haastige NL..

Theo .......

• 01 Oktober 2010 - 15:54

Wiesje:

Als ik de foto"s zie ,krijg ik heimwee naar Gana.En naar de afrikaanse mensen.Wat zal het een prachtige natuur zijn geweest.Geniet nog lang na ,je zit zo weer in je normale ritme.Benny en Elke tot vlug ziens ,en dinie en Rik tot wat later ziens liefs wiesje.

• 01 Oktober 2010 - 17:15

Annie Moors:

Wat fijn dat jullie met z.n vieren zo genoten hebben van die prachtige vakantie
    Ik ga morgen alle foto.s bekijken en de verhalen horen
    Ik ben blij dat ze weer goed en gezond thuis zijn

Mama van Elke

• 03 Oktober 2010 - 10:38

Dag Elke en Benny
    Geweldig verslag van een fantastische reis....ik wil terug naar dat geweldige land als ik dat lees. Heimwee

• 04 Oktober 2010 - 06:57

Rik En Dinie :

Het was inderdaad een onvergetelijke vakantie. Het leek ook wel een honey moon voor ons (ha ha)
    Groetjes Rik en Dinie

• 06 Oktober 2010 - 08:11

Elke:

Hey hey,

Moet nog steeds wennen hier in Nl. Weer meteen volle bak aan het werk....! Maar we kunnen met hele mooie herinneringen terug kijken op een onvergetelijke vakantie.

Groetjes, Elke