Een half jaar Chipata - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Een half jaar Chipata - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Een half jaar Chipata

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

16 December 2016 | Zambia, Chipata

Wat vliegt de tijd. Het is weer bijna 2017. Als we terugkijken op het laatste half jaar in Chipata dan hebben we toch weer erg veel gedaan en beleefd. Nu is het volop regenseizoen met alle weertypes die voorbij komen.

We hebben zes trainingen gegeven en weer interessante ondernemers ontmoet die alles op alles zetten om hun bedrijf te laten groeien. We gaan bijvoorbeeld twee vrouwen begeleiden. Een naaister die een kinderwinkel naast haar atelier wil gaan openen en zelf kinderkleren wil gaan ontwerpen en maken en allerlei ander spul voor aanstaande moeders wil gaan verkopen. Dit doet ze met het oog op vrouwen die uit de verder gelegen dorpen komen en in het lokale ziekenhuis bevallen. Vaak komen die met lege handen naar het ziekenhuis en hebben niets voor de toekomstige baby meegenomen. De baby zal gekleed, gewassen en gepoederd moeten worden. Daar wil zij in gaan voorzien. Dan laat ze af en toe een medewerker plaatsnemen voor het ziekenhuis met een zogenaamde babybox: wasteil, zeep, emmer, babykleertjes enz. Dit zal de vrouwen erop attent maken dat ze niet van winkel naar winkel hoeven te gaan, maar bij haar alles wat ze nodig hebben kunnen kopen.

De tweede vrouw die we gaan begeleiden is een oesterzwammen kweekster. Zij is de enige op dit moment die prachtige oesterzwammen kweekt in Chipata en moet ze nu aan de man gaan brengen. Samen met haar verkennen we de markt. De SPAR wil ze kopen voor K13 per kilo is ook ongeveer 13 eurocent, dat vindt ze maar niets dus gaat ze het nu proberen op de lokale markt. We hebben haar aangeraden om kleinere porties aan te bieden en jawel het lukt. Ze verkoopt nu een kilo voor K50.

Dit geeft enorm veel energie. Het is leuk om de vrouwen bezig te zien met de boekhouding, marketing enz. Het is niet gemakkelijk voor hen, maar ze zijn erg gemotiveerd en we weten inmiddels als mensen gemotiveerd zijn dan is dat al het halve werk.

Een paar weken geleden hebben we gedurende een week geen stroom gehad. Er was een flinke blikseminslag geweest die 5 provincies voor een week hebben lamgelegd. Kun je je dat voorstellen in Nederland. Iedereen zou moord en brand schreeuwen. Nou hier hoor je wel wat gemor, maar verder blijft het aardig stil. Al die kleine winkeltjes met een vriezer konden hun waar weggooien na een paar dagen. Als je in de buurt van de slagers kwam begon het ook al verdacht te stinken. Ze probeerden zo snel mogelijk van hun vlees af te komen. Na die stroomstoring hebben we ook maar besloten om een poosje geen vlees of vis te kopen. Voor onszelf hebben we de vriezer ook leeggemaakt en heeft het personeel die week goed te eten gehad.

Het gevolg van de stroomstoring was dat de mensen ook geen water meer kregen via het waterleidingsysteem. Het was file bij onze waterpomp van ’s ochtends 5:00 uur tot 22:00 uur in de avond stonden mensen in de rij voor water. Gelukkig bleef de pomp water geven. Dit komt omdat we met onze techniek net iets dieper kunnen boren dan de open Wells zijn.

De afgelopen maanden hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk sponsors binnen te halen voor het waterprogramma dat we willen gaan starten. Het ziet ernaar uit dat het ons gaat lukken. Het gaat toch om een totaal bedrag van 105.000 euro. Dus het was en is een flink karwei. Deze week begint er een Wilde Ganzen actie die bijdragen van individuen gaat verdubbelen. Dus als jullie een goed woordje voor ons willen doen bij vrienden en bekenden zouden we daar heel blij mee zijn. Al met al willen we 50 gedeeltelijk gesponsorde pompen gaan plaatsen in een paar dorpen. Dit zou een enorme boost kunnen worden. Er gaan 5 lassers en 5 drilling teams getraind worden die op den duur de pompen commercieel gaan verkopen. We hebben ze nu getraind in business training. Ze zijn erg enthousiast en willen eigenlijk gelijk aan de slag.

En met nog veel en veel meer dingen hebben we ons bezig gehouden, maar daarover weer een andere keer.

Voor iedereen fijne kerstdagen en een goede start van 2017

• 16 December 2016 - 15:19

Ine Le Blanc:

Goed bezig jullie daar! Ik zal reclame maken voor jullie waterproject.
    Alle goeds voor jullie beiden voor de kerst en het nieuwe jaar!

• 16 December 2016 - 16:55

Theo:

Hoi Rik en Dinie ..

Héél Fijn dat het allemaal de goede kant uitgaat . na veel werk verzetten .
    Goed bezig . Hoop dat 2017 voor jullie een mooi en gezond jaar wordt .
    Voor jullie natuurlijk , maar ook voor jullie Bedrijf .............
    Alvast fijne dagen , en een ( Fantastic ) 2017 .

Gr .. Theo ..

• 17 December 2016 - 01:12

Papa En Marie:

Fijn dat alles zo goed loopt, en je ziet, de een z'n dood is de ander z'n brood: na de stroomstoring vallen er beslist meer pompen te slijten !

Fijne Kerst, voor jou en Dinie, en voor de mensen om jullie heen.

Vanuit Jamaica: zondag vliegen we weer naar ons kille kikkerlandje...

Papa en Marie

• 27 December 2016 - 20:04

Netty En Lex Hogenbosch:

Hallo Rik en Dinie,
    Dank voor de uitgebreide mail. Wat een mooie projecten, vooral de dame die de baby uizet voorbereidt erg goed ! En de heerlijke oesterzwammen , die eten wij vegetariers ook vaak.
    Wat vervelend zo een stroom uitval en zo lang! Wat goed zijn jullie weer bezig ja en dat geeft energie.Ook voor jullie een goed jaar met gezondheid en geluk en veel mooie momenten
    Liefs Netty en Lex

• 30 Augustus 2017 - 20:27

Tjeu Vinken:

Hallo Diny en Rik
    Hoe gaat het op dit moment met jullie. En waar zijn jullie nu en wat zijn de bezigheden. Prachtig wat jullie doen. Echte Afrikanen zijn jullie En wat veel mensen hebben jullie al geholpen. Moet een geweldig gevoel geven.
    Ikzelf ben op kleinere schaal sinds 2012 bezig in Uganda en weet dus een beetje hoe mooi dit is .
    Nog veel werkplezier en het ga je goed