Moe en voldaan. - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Moe en voldaan. - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Moe en voldaan.

Door: Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

07 Juni 2014 | Zambia, Mpongwe

Ik heb een aantal projecten onder me, namelijk het project organische landbouw, OVC (orphans en vulnerable children) en YPO (Young Professionals Overseas). Voor het landbouwproject en OVC moet ik veel op pad.
Ik ben op het moment het meest druk met organisch landbouwproject (IBALA). De boerin in me leeft helemaal op.
Op maandag ben ik in de auto gestapt en ben samen met een van de leerkrachten naar ons trainingscentrum in Ibenga gereden, zo’n kleine 35 km verderop. Daar werd de laatste cursusdag gegeven van het eerste studiejaar aan kleinschalige boeren. Deze boeren hebben allemaal een eigen stuk grond waarop zij al jaren boeren met kunstmest en pesticide. Deze cursus is erop gericht dat ze de kunstmest en pesticide achterwege gaan laten en zelf compost maken en compost thee en organische pesticides. Zij leren ook welke planten welke beestjes verdrijven enz. Het is heel mooi om te zien dat sommige boeren er een groot succes van gemaakt hebben en een goede oogst binnen gehaald hebben.
Sommige hebben er nog niet zoveel van gebrouwen, maar zij zijn zeker aangestoken door degene die het goed gedaan hebben het afgelopen jaar. Iedereen wil dolgraag starten met het tweede jaar. Sommige moeten nog flink wat achterstallig schoolgeld betalen van het eerste jaar, maar ze gaan ervoor knokken dat ze het kunnen betalen voor eind juli.
Mijn rol is om het hele gebeuren aan te sturen en de volgende cursus voor volgend jaar te organiseren. Dan gaan we namelijk ook starten met een cursus in Mpongwe. We zijn druk bezig om fondsen te werven om alles te kunnen realiseren wat we in gedachte hebben.

Verder ben ik op maandag samen met een van de leerkrachten op bezoek geweest bij een groot opleidingsinstituut in de bush op ongeveer 45 km afstand. Daar heeft Elias (een van onze trainners) me de kassen laten zien waar de fruitbomen geteeld worden en de kippenboerderij waar zo’n kleine 500 legkippen huizen. We willen graag wat kennis opdoen bij dit instituut om ons eigen programma goed op te kunnen zetten.
Na dit alles heb ik nog een gesprek gehad met twee studenten die stage lopen in het ziekenhuis in Ibenga. Zij zitten er nu een maand en het is wel eens goed om de boel te evalueren.
Op de terugweg nog peperplantjes gescoord om in mijn eigen groentetuintje te kunnen zetten. Blijkt een goed insect werende plant te zijn.

Op dinsdag en donderdag ben ik op pad geweest met een stagiaire naar een aantal scholen in Mpongwe en rond Luanshya om OVC kinderen op te sporen. Kijken of ze wel naar school gaan en of we ze niet voor niets sponsoren.

Op woensdag is het altijd vergaderdag met de leerkrachten van het biologisch landbouwproject en dan zijn er veel regeldingen.

De laatste dag van deze week ben ik samen met de leerkrachten de oogst van een aantal studenten gaan binnenhalen. Erg leuk om nu ook daadwerkelijk te zien waar de boeren en boerinnen leven. Ze wonen allemaal ver in de bush en met de auto was het weer een hele belevenis om er te komen.
Een mooie anekdote. Een van de boerinnen was erg moeilijk te motiveren in het begin. De leerkracht die haar begeleidde moest vaak naar haar boerderij om haar aan te moedigen. Haar man vond het allemaal maar niets dat biologisch gedoe met compost enzo. Uiteindelijk heeft deze vrouw het wel opgepakt en toen we de oogst op gingen halen was het de man die het meest trots was op goede oogst. Ze mag zeker het tweede jaar van de opleiding gaan doen van hem.

Dit was om jullie een beetje inzicht te geven in wat ik zoal doe. Soms zit ik ook wel eens een week binnen en ben ik druk met het schrijven van voorstellen om geld te werven voor deze mooie projecten.

Groetjes Dinie

  • 07 Juni 2014 - 11:16

    Nell:

    Wat klinkt dat goed. mooie projecten. Goed en nuttig werk. Laat de boerin in je maar los...xx

  • 07 Juni 2014 - 15:06

    Theo:

    Goed Bezig !! Samen ....
    Klinkt allemaal heel goed ..
    Veel succes verder

    Gr .. Wiesje en Theo ......

  • 08 Juni 2014 - 17:08

    Netty En Lex Hogenbosch:

    ik kan me voorstellen dat je moe en voldaan bent, het reizen, bekijken, uileg geven, kost veel energie, maar geeft ook energie! Geweldig heel zinvolle projecten, leuk dat je boeren ook zo leuk vindt.
    Veel sukses weer de komende tijd, samen en blijf gezond.

  • 08 Juni 2014 - 20:17

    Maria Van Kesteren:

    Wat fantastisch! Mijn boerinnenhart gaat ook helemaal open. Hoop op veel mooie
    'Wordt vervolgd' verhalen. Liefs, Maria

  • 09 Juni 2014 - 22:29

    Ans Teunissen:

    Wat een mooie projecten weer. Heel veel succes. Groeten uit Heiloo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Mpongwe

Rik en Dinie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 732
Totaal aantal bezoekers 167439

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 31 Maart 2016

Zambia

05 Augustus 2013 - 17 November 2013

India

12 Augustus 2012 - 12 Augustus 2013

Illeret (Kenia – Ethiopië)

15 Augustus 2009 - 06 Mei 2012

Tanzania

10 Februari 2007 - 10 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: