Eerste weken in Mpongwe, - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Eerste weken in Mpongwe, - Reisverslag uit Mpongwe, Zambia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Eerste weken in Mpongwe,

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

21 April 2014 | Zambia, Mpongwe

Direct bij aankomst voelden we het warme welkom van Zambia. Misschien niet zo zeer in temperatuur maar vooral in hartelijkheid van de mensen. We pikken nog net de laatste bui van het regenseizoen mee, die er in zes maanden voor gezorgd heeft dat het land fris groen en de lucht helder blauw is.

Nadat Rik in de hoofdstad een insecten beet opliep (waar een antibiotica kuur inmiddels weer een eind aan heeft gemaakt), hebben we Lusaka snel verlaten en werden we verwelkomt op onze nieuwe stek. Het guest house dat de stichting exploiteert gaat onze verwachtingen ver te boven. Het is klein gestart en telkens in kleine stapjes met de opgedane
ervaring succesvol uitgebreid tot een sfeervol geheel.

Onze voorgangers hebben er onder andere voor gezorgd dat het guest house (onder een lokale manager) een bescheiden winst genereert die straks ten goede komt aan de projecten. Ook hebben ze een succes gemaakt van de biologische landbouw cursus. Nieuwe cursisten melden zich in grote getalen aan. Ook de nationale TV zender heeft er een item aan geweid.
Een bouwkundige werkt met een team aan de bouw van een beroepsopleiding (Vocational Trainings Centrum). Waar al eerder een item van uitgezonden werd op het nationale TV station.
Er zijn natuurlijk ook hier weer uitdagingen die we niet hebben kunnen voorspellen.

In de weekenden verkennen we de omgeving. Tijdens ons bezoek aan Nsobe park, leerden we veel over slangen soorten waar er slechts een paar gevaarlijk van zijn. Dinie heeft zowat alle andere al geaaid. Het Kachiba meer ligt in een schitterende ongerepte omgeving. Het water is helder en aangenaam warm. Niemand weet hoe diep het is en de steile rots wanden maken duiken tot een spektakel. Uitpuffend boven op een rots na al dat zwemmen, zagen we twee meter lange “nul potige” van de overkant onze richting de plas over steken. Gelukkige houden die beesten niet van ons lawaai. De mensen die dan ook langer in Zambia wonen, springen gerust een uurtje later samen met kinderen en lucht bed weer lachend het water in.

Als we door de dorpen lopen, rennen de kinderen lachend en springend achter ons aan. We zijn weer thuis.

• 21 April 2014 - 13:08

Theo Verberne:

Hoi Dinie en Rik .

Ik ben met Koen inmiddels ook weer Thuis uit Gambia .
    Daar liepen , net als bij jullie , de kinderen ook achter ons aan .
    We hebben geen slangen , maar Krokodillen geaaid , ook heel apart !!
    En we hebben de President toegezwaaid , die voorbij kwam , met zijn hele gezelschap !
    Dat was ook een hoogtepuntje van onze vakantie daar ..
    Hopenlijk hebben jullie daar nog een geweldige tijd in Zambia , jullie tijdelijke Thuis ..
    Ik zou zeggen , geniet er maar flink van ...
    Veel succes verder en groetjes van ons ..

Theo en Wiesje ..........

• 21 April 2014 - 21:35

Anne:

Ha allebei,
    Fantastisch!Dit klinkt heel goed! Jullie gaan een mooie toekomst tegemoet in dit mooie land!
    Heel veel groeten uit Lent

• 22 April 2014 - 10:31

Benny En Elke:

Wat een mooie foto's alweer en wat groen, maar ieieie die slang( jakkie, wat een joekel). Leuk om te lezen dat jullie je weer goed vermaken daar(had ook niet anders verwacht). Er is al veel goeds gedaan daar, fijn om hiermee verder te kunnen gaan. Ben benieuwd naar jullie verhalen. Succes maar weer!

Dikke knuffel van ons

• 22 April 2014 - 10:35

Elke:

Haha, de titel van de film kan zo een suske en wiske van gemaakt worden: dinie en de grote wijze uil;)

• 22 April 2014 - 15:56

Netty En Lex Hogenbosch:

Hoi Dinie en Rik,
    Een nieuw avontuur begint weer voor jullie, geweldig dat jullie dit weer aanpakken, in dit prachtige land.Hopelijk komen de slangen niet in het huis!!
    Het zal nog wennen zijn de komende tijd aan de werkzaamheden, het zal zeker zinvol en interessant zijn, veel sukes, en gezondheid toegewenst.
    Netty en Lex.

• 25 April 2014 - 21:31

Evelyn:

Hoi Dinie en Rik,
    Leuk om jullie zo te volgen. Heel veel plezier in Zambia, dat gaat vast en zeker lukken.

• 30 April 2014 - 18:55

Papa:

Hallo Rik en Dinie,

Fijn dat jullie goed lijken te aarden in je nieuwe omgeving !
    Het lijkt me allemaal erg mooi, ook jullie onderkomen, als jullie tenminste in dat mooie gebouw (blijven) zitten.

Ik kreeg jullie mail alleen op mijn oude @home binnen, niet op gmail, en dus heb ik hem bij toeval vandaag pas ontdekt. Nog twee mails miste ik en dus keek ik verder... ik zit overigens nog steeds gewoon te x-peeën.

Hier is ook alles OK, en het wordt intussen lekker lente, de jas kan de meeste dagen uit. Wel is het wat te droog, al een hele tijd lang.

Hier kronkelt alleen de slang van de stofzuiger af en toe door het huis....

Hou je haaks, pas op voor kleine en grote bijtbeestjes, en geniet van al wat aaibaar is... je begrijpt me wel...

Papa.

• 10 Mei 2014 - 19:57

Michiel Haanen:

Hoi Rik en Dinie,

Zo te lezen zitten jullie op een ontzettend mooie en interessante plek. Blijkbaar is er ook genoeg werk voor jullie. Werken jullie nu alle twee aan het verder opzetten van het vocational center? Krijgen jullie de financiën een beetje op orde?

Groeten,
    Michiel