Ontvangst in Bodhgaya, - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Ontvangst in Bodhgaya, - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Ontvangst in Bodhgaya,

Door: Rik en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

17 Augustus 2013 | India, Bodhgaya

Na een voorspoedige reis met 3 tussenlandingen zijn wij en zelfs de koffers op tijd aangekomen in Ranchi, India.

We hebben de lokale NGO NBJK bezocht die opgericht is door vier pas afgestudeerde ingenieurs in 1971. Zij woonden als studenten in een huis en werden geïnspireerd door Ghandi. Na hun afstuderen volgden ze een van Gandi’s leerlingen en in plaats van het grote geld op te zoeken, besloten ze zich volledig in te zetten voor de armen. Nu, 42 jaar later, telt de organisatie 13 kantoren, 560 medewerkers plus vele vrijwilligers. Wij hadden de eer om met een van de vier oprichters een aantal projecten te bezoeken. Aan niets, behalve de manier waarop mensen respect voor hem uiten, valt af te lezen dat hij leiding geeft aan deze enorme organisatie. Hij is de rust zelf, praat bescheiden zacht en langzaam, kent geen verkoop praatjes en heeft oprechte interesse in ieders verhaal. Ofschoon het hier en daar wellicht wat efficiënter kan (maar hoe belangrijk is dat als loonkosten laag zijn), zijn wij in Afrika nog nooit zo een indrukwekkende 100% lokale organisatie tegengekomen.

Vier dagen later arriveerden we in Bodhgaya, voor Indiase begrippen een rustig stadje. Het voelt eigenlijk als thuis en lijkt zelfs in veel opzichten op Maastricht, zie foto’s (Rik’s mening). Het project ligt eigenlijk in een aangrenzend drop aan de overkant van de rivier (het Wijck bij Maastricht).

Bij aankomst aten we gezamenlijk met 60 kinderen, 6 moeders en andere medewerkers van het Lord Buddha Home for Children, een geweldig warm ontvangst.

Op 15 augustus viert India zijn onafhankelijkheid. ’s Ochtends werd de vlag officieel gehesen, daarna snel naar school in de stad voor de presentatie. ’s Middags worden er verschillende spelen gehouden onder andere het koekhappen India-style. De dag werd afgesloten met traditionele muziek, dans en toneel geheel verzorgd door de kinderen.

We eten met de kinderen en hun moeder, elke week een andere groep. Zelfs al erg kleine kinderen kunnen Engels schrijven, spellen en lezen maar haast niemand weet wat ze lezen. Dus is de communicatie nog een beetje lastig. Maar dat komt wel goed. Het leven tussen de kinderen is hartverwarmend en het project is indrukwekkend.

Groetjes Rik en Dinie

• 17 Augustus 2013 - 09:49

Gerda Dapper:

Goede tijd daar gewenst, Rik en Dinie!

• 17 Augustus 2013 - 10:32

Henk Zengers:

Beste Rik en Dinie,

Hoop dat jullie ook in India een mooie en succesvolle tijd zullen hebben.
    Henk

• 17 Augustus 2013 - 10:35

Ingrid En Christa:

Hallo Rik en Diny,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en meteen in een warm bad zijn beland. Zo te lezen gaat het een mooie tijd worden daar. Veel plezier en succes met jullie activiteiten; wij blijven er graag over lezen.

Groetjes van Christa en Ingrid

• 17 Augustus 2013 - 12:52

Riky En Jan:

Goed om te lezen dat jullie het in eerste instantie meteen naar je zin hebben.
    Geniet van de mensen en de cultuur.
    En succes met jullie werk
    Riky en Jan

• 17 Augustus 2013 - 14:04

Netty En Lex:

Hoi Rik en Dinie,
    Wat geweldig dat jullie weer een nieuw project hebben aangenomen.En dan in Bodgaya, de geboorteplaats van Buddha. Een boeiende stad denk ik.
    Jullie zullen zeker zinvol werk kunnen doen op school, en op sociaal gebied.
    Wij wensen jullie erg veel sukses met het werk maar ook met de bijzondere cultuur.
    Als je tijd hebt is een bezoek aan Varanasi aan te bevelen. Misschien later! Veel gezondheid toegewenst.
    Liefs Netty en Lex.

• 17 Augustus 2013 - 15:50

Theo:

Hallo Samen ,

Goed begin is het halve werk .
    Leuk dat jullie het naar de zin hebben in dat verre Maastricht ..
    Dankzij de foto's meteen een goed inzicht ..
    Ben jij nu zo lang Dinie , of zijn de vrouwen zo klein ( zie foto 3 )
    Succes met het vervolg ..

Gr .... Wiesje en Theo ...... Houdoe .......

• 17 Augustus 2013 - 17:14

Arnold:

Ik begrijp dat het gelukt is met het Visum
    enne.. "Safe journey"

• 17 Augustus 2013 - 18:24

Jeanne Verberne:

Wat een mooie, kleurrijke foto's.
    Geen dansende Dinie?????

Veel succes

Groetjes,
    Jeanne

• 18 Augustus 2013 - 11:51

Marian:

Ha Dinie en Rik,

Dat klinkt weer goed en enthousiast en het ziet er heel kleurrijk uit; veel te genieten dus!!

• 18 Augustus 2013 - 13:29

Wieteke:

Wat heerlijk om te lezen dat jullie goed aangekomen zijn, een warm welkom en een mooie eerste indruk gekregen hebben. Tja, en wat betreft het Indiase Maastricht, fijn dat je je zo thuis voelt Rik.
    Geniet van jullie tijd daar en laat ons vaak horen hoe het jullie vergaat!

Dikke kus, Wieteke

• 18 Augustus 2013 - 21:08

Anne:

Wat leuk zo'n eerste indruk! Volgens mij gaat dit geweldig worden1
    geniet ervan! Azie is zo mooi!!!!!

• 18 Augustus 2013 - 21:23

Wendelien:

Lieve Dinie en Rik,

Wat geweldig mooi dat jullie eerste indruk zo positief is! Ik word daar helemaal blij van!

Ik hoop oprecht dat de match met het project van Ine opbouwend, aanvullend en inspirerend gaat wordend, voor Ine en voor jullie!
    Liefs en heel veel plezier en succes!
    Wendelien

• 19 Augustus 2013 - 10:23

Nell :

Mooi dat jullie weer zo enthousiast zijn en Rik dat jij weer thuis komt in Maastricht.
    Heb je Andre Rieu al gezien?
    Mooie foto's

Goede tijd daar
    Liefs Nell

• 19 Augustus 2013 - 18:10

Andre En Riet Janssen:

Ziet er prima uit daar

• 26 Augustus 2013 - 22:35

Ester:

Leuk om jullie verslagen te lezen. Zo te lezen wordt/is dit ook weer een hele bijzondere ervaring. Geniet ervan. Lieve groeten. Ester

• 04 September 2013 - 12:06

Papa:

Hallo Rik en Dinie,
    Pas heel laat lees ik jullie mail. Die kwam alleen binnen in mijn oude @home die stikvol spam zit en die ik maar zelden nog bekijk. En waarin ik dus gericht ging snuffelen omdat ik maar niks van jullie vond... : Op Gmail vond ik niks, vandaar zo laat.
    Blij dat jullie goed terecht zijn gekomen, veel succes en een voorspoedig 'vervolg' in jullie nieuwe 'Maastricht'.

Misschien hebben jullie nog een foto van Olterdissen (bankje met de schoolkinderen), Minckeleers met (nieuwe) vlam, en bij gebrek aan dit alles, het ezeltje van de Ezelmarkt. Een plaatselijk Preuvenemint zat er al stiekem tussen...
    Groetjes,
    Papa.