En zo wonen we... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu En zo wonen we... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

En zo wonen we...

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

27 September 2012 | Kenia, Nairobi

Over ons verblijfplaats is veel gediscuseerd. Eerst zouden we tijdelijk in een schoolgebouwtje leven. Alhoewel het een normaal rechthoekig ding is waarin je in elk geval je bed en kast fatsoenlijk kwijt kunt, zijn we toch blij dat deze optie niet doorgegaan is. Het is leuk om kinderen om je heen te hebben, ook in Afrika hoor, maar een gemiddelde Afrikaan kent het woord pravicy niet en zeker de kinderen kennen het niet. Er zou geen moment rust voor ons zijn.

Nu zitten we op een ruime compound –nou ja een ruim gebied met eromheen een enkele prikkeldraad aan omgevallen palen. Daar staan 4 hutjes op met daken van stro. De hutjes hebben nette weliswaar extreem scheve vloeren maar die vloer ligt vaak lager dan de ontbrekende fundering, waardoor er gaten ontstaan tussen de onderkant van de muur en de vloer. Nu zijn we achteraf een fundering aan het maken door een ring van beton rond de hut aan te brengen. Dat en het vervangen van de rotte dakbedekking zou gebeurd zijn voordat we kwamen. Maar alles werd natuurlijk uitgesteld en op het uur U was er dit groot feest (de Dimi) dus kon men er gewoonweg niet aan werken. Zoiets verwacht je eigenlijk wel.

Dus doen we het zelf met door ons ingehuurde krachten. Schiet het tenminste een beetje op. Onze dag en nacht wachters zouden ook een hutje tegen de regen bouwen –wij betalen de materialen. Weken later nadat de regens toch echt schijnen te zijn begonnen, namen ze het initiatief.

De plek ligt een beetje afgelegen van het drop, heeft geen telefoon bereik, dus geen internet maar ook geen water. Alles slepen we aan in jerrycans. Maar het is er rustig en je kunt het hele dorp en zelfs enkele gehuchten erbuiten overzien. Bijna elke avond horen we mensen in het dorp traditioneel zingen en dansen. Onze wachter nuriet af en toe iets dat meer op indianen geluiden lijkt dan wat anders.
Mooie vogeltjes komen tijdens de middaghitte aan een lekkende tank drinken. We hebben de lekkende tank gerepareerd en nu maar een klein bakje met water neergezet om de vogels te laten komen. Dikke veldmuizen met proportioneel grote oren woonden in onze keuken, totdat we een kastdeurtje dicht drukte en krak hoorde. Buiten lopen schorpioenen en spinnen terwijl een slang zijn vel komt wisselen tegen het open muggen gaas in het raam van onze hut. Geiten worden door de wachters buiten onze compound gehouden, behalve natuurlijk hun eigen geiten. Maar tegen een kudde ezels valt niets te beginnen. Elke avond is de zonsondergang prachtig en als de maan er niet is, zijn er ongeloofelijk veel sterren –en insecten als je een lampje aan doet-. Omdat we besloten hebben van 7:00 tot 14:00 te werken (met enkele uurtjes op zaterdag), zien we op de terugweg van de ochtend gymnastiek op het hurk toilet de zon ook opkomen. Als we dan op ons werk aankomen, horen we de monikken hun ochtendgebed bidden in de kerk.’s Middags hebben we tijd om met zwetende vingers en het verstand op low een verhaaltje voor deze site te typen.

Er wordt overigens goed voor ons gezorgd. Er is een kleine container aan eten voorbereid, want de vier winkeltjes in het dorp hebben echt helemaal niets, zelfs geen uien. Er is een super koelkast op zonne enegrie, genoeg zaklampen op zonne energie om een Belgische snelweg te verlichten, peperdure sataliet internet en telefoons voor noodgevallen. Twee niet te zuinige Parijs-Dakar gecertificeerde voertuigen heeft men aan ons toevertrouwd en we krijgen om de 11 weken een geheel verzorgde reis naar de bewoonde wereld aangeboden.

Ach we mogen niet klagen. Stukje bij beetje maken we het ons geriefelijk en richten we ons leven in op een combinatie van het nuttige, haalbare en aangename. We kunnen sinds gisteren zelfs onze tanden boven een wasbak in de keuken poetsen. Het wordt steeds minder kamperen en steeds meer wonen. Want het kan nog even duren voordat we verhuizen naar een meer luxe rechhoekig onderkomen.

• 27 September 2012 - 11:21

Theo:

Hallo Dinie en Rik ,

Het ziet er allemaal heel romantisch uit , en eerlijk gezegd vind ik het wel wat hebben .
    Natuurlijk anders dan je gewend bent , maar zoals je zegt , het echte ( huis ) werk komt nog .
    Jullie gaan een mooi huis(je) bouwen , waar je je iets beter in kunt bewegen .
    Maar het ziet er gezellig uit , vooral die foto op dat kastje , echt Gaaf ...
    Nog een fijne tijd , samen , en let op voor Schorpioenen , Dinie..

Gr ...... Theo en Wiesje

• 27 September 2012 - 11:37

Mien Janssen:

Hallo Dinie en Rik

Wat een indrukwekkend verhaal.
    Knap hoe jullie daar leven, en veel goed werk verrichten.
    Heel veel succes met alles.

Groetjes uit het zonnige zuiden.Mien

• 27 September 2012 - 11:38

Aliet Vos:

Wat geweldig, hoe jullie daar weer wat van maken. Het zal toch ook wel eens slikken zijn? Maar prachtig om te lezen wat jullie met een positieve instelling voor elkaar krijgen

• 27 September 2012 - 11:43

Nell :

Wauww, mooi, natuurlijk, rust, ruimte Wat bijzonder.
    En leuk dat jullie ook kunnen genieten van deze prachtige plek en ik snap dat je ook weleens wat anders
    wilt ;-)
    Fijn dat we mee mogen kijken in jullie leven ...

X Nell

• 27 September 2012 - 12:14

Wieteke:

Sluit me volledig aan bij de bovenstaande reacties. Het blijft een bijzondere ervaring lijkt me. Fijn dat we daar van mogen meegenieten.

Liefs Wieteke

PS: Zouden die klusjesmannen misschien ook in staat zijn om de laminaatvloer van onze zolder af te maken? :-D

• 27 September 2012 - 16:31

Ingrid En Christa:

Hallo Dinie en Rik,

Wat een avonturen weer! Jullie raken echt helemaal onthecht van elke luxe. De volgende reis kan zo naar een boeddhistisch klooster in de Himalaya (al is Afrika waarschijnlijk gezelliger). De vogels zijn in elk geval (ook) prachtig, zoals we op de foto kunnen zien.

Veel succes met het afbouwen van jullie nieuwe onderkomen en we blijven jullie verhalen graag volgen.

Groetjes van ingrid en christa

• 27 September 2012 - 19:27

FenA:

Geweldig ... Indrukwekkend...Mooi
    Gelukkig volop tijd om te schrijven.

Groet'n
    Fieke en Arnold

• 28 September 2012 - 08:42

Jan Nijssen:

hoi Dinie en Rik
    Wel gaaf maar ga je een boek schrijven je maakt genoeg mee wellicht kun je de insecten of muizen roosteren. zonnepaneel op schuur wel bij de tijd. En geniet van de opkomende en neergaande zon en de geweldige sterrenhemel wanneer je 's nachts aan ons denkt, in spanje heb ik een ster gezien die me toen aan ons pa deed denken.
    groeten riky en jan

• 21 November 2012 - 20:59

Papa:

Hallo Rik en Dinie
    Jullie bericht vond ik op @home, dat ik bijna niet meer gebruik. Vandaar pas hééél laat (toch nog) gevonden. Maar bedankt !

Jullie 'romantische' omgeving heeft wel wat van die rond mijn vroegere terrein op Bonaire, ook zo desolaat, en daar stonden ook wat hutjes, vierkante. Ook hopen kapot prikkeldraad. In de natte tijd zwermen insecten. Schorpioenen...op Bonaire ongevaarlijke, want kleine, gemenerikjes. Die slang heb ik daar gemist, Bonaire kent geen slangen.
    Die prachtige maanloze sterrenhemel had ik zowat elke avond. En waarschijnlijk komt de volle maan 's avonds bij jullie ook zo prachtig groot en oranjegeel op...
    Als Sophie er komend weekend is laat ik haar dit zien: ze zal er wel subiet heen willen (?!)

Inmiddels zal jullie onderkomen wel wat beter uit zien, en wat gerieflijker zijn Maar jullie blijven zo wel bezig !
    Groetjes, en hou jullie taai !

Papa.