Terug van Vakantie - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Terug van Vakantie - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Terug van Vakantie

Door: Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

06 Augustus 2011 | Tanzania, Njombe

We zijn alweer twee weken terug van vakantie. Via Malawi zijn we naar Zambia gereisd om de Victoria Waterfalls te bekijken. Een goede aanleiding om zowel Malawi als Zambia aan te doen. Eigenlijk wilde we vier weken op vakantie gaan, maar doordat er van alles gaande was binnen SHIPO hebben we besloten om twee en een halve week te gaan en konden we helaas niet via Mozambique naar Zimbabwe en dan via Zambia terug. Maar goed al bij al hebben we het erg leuk gehad. Wel koud, want het is ten slotte winter in Afrika. Dit houdt in overdag lekker warm (rond de 25 graden) en dan rond het vriespunt in de nacht. Maar dit heeft ons niet weerhouden en een heleboel andere toeristen ook niet. Maar vakantietijd in Afrika is toch wel even iets anders dan in Europa. Weinig toeristen te zien, maar toch hoogseizoen. Dit geeft ook weer een heerlijk vrij gevoel.
We hebben prachtige plekken gezien. Zo is Malawi prachtig met het meer van Malawi bijna constant aan onze linkerhand. Een keer zijn we de bergen ingereden en hebben een open chalet gehuurd met uitzicht op het meer. Prachtig gewoon.
Rik en ik houden helemaal niet van hoofdsteden. We zijn Acra in Ghana en Dar es Salaam in Tanzania gewend, maar toen we in Lilongwe in Malawi aankwamen gaf dat een heerlijk gevoel. Geen files en vrij rustig wat auto’s betreft. Dat was trouwens in heel Malawi. Halverwege kwamen we erachter dat er een brandstof crisis was (al een hele maand) en dat er bijna geen diesel te krijgen was. Normaal nemen we altijd een extra jerrycan met diesel mee en dat hadden we deze keer niet. Toen we dus in Mzuzu konden tanken waren we erg blij. In Lilongwe stond wel een rij van een kilometer te wachten om te kunnen tanken.
Malawi is een relatief klein land met erg veel mensen. Overal waar we reden liepen of fietsten mensen op straat. Dus snelheid maken was er niet bij in dit land.
We waren ervan uitgegaan dat we veel tijd in Zambia nodig zouden hebben omdat de weg slecht zou zijn. Nou het tegendeel was waar. Geweldige hoofdwegen. Dus we hebben het heel rustig aan kunnen doen en vaak een tussenstop kunnen maken. Bij de watervallen aankomen was toch wel een mijlpaal (2500 km). Daar hebben we prachtig aan de Zambezi in een open chalet geslapen. In de ochtend wordt je wakker met uitzicht op de Zambezi (en de elektrische deken op standje 1). De watervallen zijn echt overweldigend. Je voelt je daar wel heel erg klein.
Na de watervallen zijn we rustig teruggereden naar Tanzania en nog een natuurpark aangedaan waar we de schuwe moeras antiloop (Sitatunga) hebben mogen zien. Daarna nog op een insel berg gelogeerd en er natuurlijk eentje beklommen om van het uitzicht te genieten. Als laatste hebben we in een lekkere hotspring gelegen. In Europa zou dit echt een toeristische attractie zijn, hier hadden we het bad voor onszelf en geen rotte eieren lucht. Natuurlijk heerlijk als de zon onder gaat en het kouder wordt.
Na twee en een halve week weer terug in Tanzania. Aan de grens Zambia/Tanzania stonden wel 1000 vrachtwagens te wachten om de grens over te kunnen. Er was een staking geweest in Tanzania. Ongelooflijk wat een zooitje daar. We hebben nog een stempel in Zambia gehaald, maar in Tanzania zijn we maar gewoon doorgereden. Niemand die controleerde ook wel weer uniek om mee te maken. Zeker omdat deze grensovergang als zeer problematisch te boek staat.
Weer terug in Njombe hebben we het werk weer opgepakt. Er heeft in Juni een functiewisseling plaatsgevonden. Dinie is interim program manager geworden tot december en dan hoopt SHIPO een andere manager gevonden te hebben. Hard werken dus weer, maar voelt wel goed. Er gebeuren weer een hoop goede dingen.

Groet Rik en Dinie

• 06 Augustus 2011 - 19:44

Theo:

Mooi verhaal , en mooie foto's , maar dat zijn we gewend van jullie ..
    En nu maar weer aan de slag , maar je hebt weer een mooi nieuw stukje aarde bekeken , ook gaaf !!
    Ik heb vandaag de hele dag een mooi gekleurd GHANA 50 JAAR t-shirt aangehad , voor het eerst .
    Ben toch een beetje te zuinig op mijn vakantie herrinneringen , haha ..
    Groetjes .. Theo ....
    ( by the way , het is 57 ) my age !!
    Doeeiiiiii .......

• 07 Augustus 2011 - 10:16

Jeanne Verberne:

Wat een prachtige foto's en wat een ander leven dan wij hier leiden.
    Wij hebben ook aapjes gezien, maar dan in Apenheul. Ziet er toch net wat anders uit.
    We genieten nog van een paar laatste weekjes vakantie en gaan dan ook weer aan de slag.
    Groetjes, Jeanne

• 07 Augustus 2011 - 11:19

Marian:

Ha Dinie en rik,

Wat goed dat jullie zoveel van Afrika kunnen bekijken; jullie worden echte kenners! Veel succes met de herstart van het werk...
    groet, Marian

• 07 Augustus 2011 - 16:58

Nell:

He, wat geweldig weer.... Mooie foto's en akelig mooie waterprentjes ;-)

Nu rustig aan beginnen ;-)

XX

• 08 Augustus 2011 - 10:26

Wieteke:

Heerlijk om van al dat moois te lezen en fijn om van zo´n rustige vakantie te kunnen genieten. Jullie watervalverhaal deed me herinneren aan het overweldigende gevoel dat ik had toen ik bij de Dettifoss (IJsland) stond.
    Hier zit onze vakantie er ook bijna op en mogen we ook weer.

Liefs en een zoen

• 08 Augustus 2011 - 10:33

Wieteke:

... O ja, de hotsprings op IJsland stinken ook niet allemaal... alhoewel... misschien was ik de geur op den duer wel gewend. :)

• 08 Augustus 2011 - 16:20

Michiel:

Mooie reis. Geweldige slaapplek aan de Zambezi

• 09 Augustus 2011 - 14:40

Wiesje:

Geweldig .wat een natuur .bel jullie in het weekend .
    gr.wiesje.

• 26 Augustus 2011 - 17:32

Ans:

Superreis, zo te horen.
    Ben net terug van een maand Himalaya, India.... Ook super.
    Jammer dat je Zimbabwe niet in bent geweest, ik was wel benieuwd hoe het er nu is. Ben toen ook naar de Victoria Falls geweest, vanaf de kant van Zimbabwe. Inderdaad; overweldigend.....!!!! Wanneer komen jullie hier weer koffie drinken en buurten?