Hoe te beginnen…… - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Hoe te beginnen…… - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Hoe te beginnen……

Door: Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

06 November 2010 | Tanzania, Njombe

Ja waar zullen we beginnen. We zitten nu meer dan een jaar in Njombe Tanzania en vanaf het begin wisten we dat de mogelijkheid erin zou zitten dat ons contract kon eindigen na 31 December 2010. Dit moest afhangen van een subsidie die Connect International (CI) aangevraagd heeft bij Buitenlandse zaken voor de komende vijf jaar. Het zag er tot voor kort nog zeer veelbelovend uit. CI was door de eerste ronde gekomen, waarbij grote organisaties afgevallen waren, en wachtte op de uitslag van de tweede ronde. Helaas heeft BUZA besloten om CI de vijfjarige subsidie niet toe te kennen. Dit treft vier landen Mozambique, Zambia, Uganda en Tanzania. CI was in drie van die landen al vijf jarig bezig om mooie projecten op te zetten, maar helaas dit kan nu niet doorgezet en verdiept worden. Omdat wij in Njombe bij SHIPO werken zien we natuurlijk wat voor impact dat heeft op een locale NGO. SHIPO is voor een groot gedeelte van CI afhankelijk tot nu toe. Wel is SHIPO aan het bouwen om ook andere contacten met andere ontwikkelingsorganisaties op te bouwen, maar dat is niet 1, 2, 3 geregeld. Dus met name voor SHIPO komt er een heel spannende tijd aan. CI in Nederland heeft toegezegd dat zij er alles aan zullen doen om SHIPO te helpen in de toekomst. Ook zij kunnen niet meteen nieuwe donoren vinden.
SHIPO heeft gelukkig wel een heel goede naam in Tanzania, het is een van de weinige NGO’s die werken met goedkope smart tech’s, zoals touwpompen, latrine slabs, waterfilters. Er zijn al een aantal organisaties die belangstelling hebben getoond voor deze technologie. Dit kan inhouden dat SHIPO in de toekomst tot een trainingscentrum uit kan groeien om anderen te scholen. Maar goed er moeten wel concrete aanvragen binnenkomen.

SHIPO wil ook de eigen regio blijven voorzien van allerlei levensnoodzakelijke kennis en smart tech’s.
Wat ons betreft ziet het er natuurlijk niet zo gunstig uit. Heel simpel als er geen geld is om ons te betalen houdt het domweg op. Is wel heel jammer omdat we denken dat SHIPO de hulp nog wel een tijdje zou kunnen gebruiken en zeker nu ze veel meer zelf aan de bak moeten om financiers te zoeken. Het nog niet 100% zeker dat we geen baan meer hebben na 31 december, maar we moeten er wel degelijk rekening mee houden.

SHIPO heeft ook nog kleine donoren die bijdragen om de armoede in het gebied te bestrijden. Een van die donoren is Tycho (10 jaar) een zoontje van vrienden. Hij heeft op eigen houtje een bedrag bij elkaar gewerkt om waterfilters te kopen voor de kinderen in de omgeving van Njombe. Toen wij in Nederland waren heeft hij dit geld aan ons meegegeven en nu hebben we op twee kleuterscholen waterfilters geplaatst. De kinderen kunnen nu dankzij Tycho schoon en gezond water drinken, waardoor zij minder snel diarree en tyfus zullen krijgen. Er gebeuren dus gelukkig ook nog positieve dingen in Nederland.

Dan gaat hier natuurlijk het dagelijks leven gewoon door. Afgelopen donderdag hebben we een brandje gehad in onze achtertuin. Schrikken zeg. Toevallig ging Rik even naar huis om te lunchen en Evelien onze hulp en buren waren aan het proberen om te blussen. Het is ontzettend droog op het moment, omdat er 6 maanden lang geen drup water is gevallen, en er was eigenlijk geen houden aan met een tuinslangetje en een emmertje water wat van de buren kwam. Rik mij gebeld en ik naar huis gerend met nog een medewerker van SHIPO en samen hebben we met grote bakken water en tuinslang en alle hulp gelukkig de brand onder controle gekregen.
Je kunt hier niet even de brandweer bellen, domweg omdat er maar een brandweerwagen in de stad is die ingezet moet worden bij al die andere branden die 10 x groter zijn dan ons brandje. Plus als de tank van de brandweer leeg is moet hij eerst de hele stad door om nieuw water te halen bij de waterval, dit duurt gemiddeld een half uur voordat hij dan weer terug is. Je kunt je de gevolgen wel indenken……
Dan hebben wij enorm veel geluk gehad dat we twee watertanks op het huis hebben met 2000 liter water erin en nog een touwpomp in de tuin waarmee we water kunnen krijgen. Veel mensen hebben hier niet de beschikking over water en dan zijn de gevolgen niet te overzien. Kortom dit geeft ook maar weer aan hoe belangrijk water is.
Veel bossen branden af op het moment. Iedere dag zien we wel rookpluimen ergens vandaan komen. Veel mensen beleggen hier in bos. Kopen een stuk grond, planten dennenbomen en na tien jaar heb je je opbrengst. Kun je je voorstellen als er zoveel afbrandt! Dit is voor de mensen hier niet te overzien.

Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen en kan het hek vandaag met behulp van een paar mensen weer gerepareerd worden.

Zo dit was het weer voor nu. We hopen dat we jullie binnenkort wat meer nieuws kunnen melden of we wel of niet door kunnen gaan met ons werk hier in Njombe bij SHIPO.

Een foto van een prachtige bos rozen voegen we toe. Die worden hier in de buurt gekweekt en worden drie keer per week naar Nederland overgevlogen om bij jullie in de kamer te pronken. (12 uur over de weg, 8 uur in het vliegtuig en dan nog naar de veiling en naar de bloemenwinkel en dan bij jullie op de tafel).

Groet van Rik en Dinie

• 06 November 2010 - 11:47

Wieteke:

Fijn hè, dat nieuwe kabinet. Het is een ster om goeie (lopende, werkende, noodzakelijke) dingen af te breken. Ik zal voor jullie duimen.

• 06 November 2010 - 15:25

Rik:

Zojuist is het hek weer helemaal in volle glorie hersteld dankzij een mestselaar bij SHIPO werkt. Een dag beulen, klaar.
    Dat is toch even anders dan in Ghana.

• 06 November 2010 - 17:03

Elke:

Potverdorie zeg, wat een nieuws allemaal. Ik hoop dat jullie echt nog langer kunnen blijven. Jullie doen zo'n goed werk en er is nog veel werk te doen. Ik hoop echt dat jullie geld-schieters kunnen vinden via andere organisaties. Wordt een spannende tijd voor jullie. Wat een foto's van de brand zeg. Ff schrikken. Zomaar die mooie groenten-tuin bijna helemaal weg.

Wij (benny en ik) gaan heel hard voor jullie duimen. Good luck.

• 07 November 2010 - 13:02

Anne En Fam :

ha Dinie en Rik,

Jeetje dat is wrang...zoveel goede dingen die je daar kunt doen en straks moet het gewoonweg stoppen! Een heel spannende tijd voor jullie en alle mensen waar deze organisatie en jullie zoveel voor betekenen!
    Alle goeds en we horen het...
    Liefs vanuit Lent

• 07 November 2010 - 18:20

Ans:

jeeeee,

de crisis en het programma van ons nieuwe kabinet hebben wereldwijd gevolg. Zelfs tot de binnenlanden van Tanzania.....

toi, toi, toi!!!!

• 07 November 2010 - 21:38

Cornelie:

Jeminee, ik zal voor jullie duimen dat jullie je baan kunnen houden en daar jullie werk kunnen blijven verzetten! Sterkte! Liefs

• 08 November 2010 - 11:38

Netty En Lex:

Een brand in Afrika is een ramp!Gelukkig,redelijk goed afgelopen en zijn jullie niet gewond geraakt.
    We hopen dat er voor jullie toch nog een oplossing komt, het zou voor jullie en jullie werk zeer onbevredigend zijn.We leven met jullie mee.Wij gaan over 2 weken, 2 maanden naar India.Daar woont een vriend van ons die daar op een school werkt, er is voor ons ook wat te doen.
    Veel sterkte toegewenst, en sukses. Liefs Netty en lex

• 16 November 2010 - 18:19

Steven:

hey rik xxx
    alles goed tijdje niet gesproken. ma jammer voor jullie dat 31 december jullie werk in afrika ophoudt.
    en al helemaal een ramp van het brandje in jullie tuin:-(

mooie rozen trouwens kan goed zijn dat ze binnenkort hier op de tafel staan.
    ok mis je hier ook heel erg dikke kus van steven

• 05 December 2010 - 15:29

Elke:

Wat is het stil aan de meer zuid-kant van de aard-bol? Zijn jullie zo hard aan het werk? Nog steeds geen goed nieuws?
    31 December komt steeds dichterbij.... We wachten op goed nieuws!

Groetjes, Benny en Elke
    (En Annie, want die komt net binnen lopen)!