puppy perikelen - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu puppy perikelen - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

puppy perikelen

Door: Rik en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

08 Maart 2010 | Tanzania, Njombe

Nooit geweten dat wij honden liefhebbers waren (en eerlijk gezegd weten we dat nog steeds niet met 100% zekerheid). Jawel we hebben er een puppy bij. Het is geen kind van Zwartje, alhoewel we wel even twijfelde. Hij lijkt namelijk erg veel op Zwart. De puppy heeft zijn komst midden in de nacht aangekondigd. Wij lagen al in diepe slaap totdat we ruw uit onze slaap gewekt werden door Zwart. Hij was flink aan het blaffen. Onze eerste reactie was natuurlijk: “Dieven”. Wij naar buiten gekeken maar geen mens te bekennen, nu ga je ook wel lopen als Zwart aanslaat, maar hij bleef maar bezig. Rik alle moed verzamelt en toch maar naar buiten met een zaklamp. Toen hij de deur opendeed zag hij iets zwarts wegschieten (een rat of zoiets?). Zwart uit zijn hok gelaten, die rent meteen naar de poort en komt al snuffelend terug en jawel onder de tafel op het terras ligt een klein zwart hondje. Onze eerste reactie was, die willen we niet…!!! Wat moeten we met nog een hond. Toen Zwart even gesnuffeld had en we geprobeerd hadden het beest weg te krijgen, zijn we maar weer gaan slapen in de veronderstelling dat de pup de volgende ochtend wel weg zou zijn. En jawel de volgende ochtend geen pup, hoera probleem opgelost.
Maar je voelt hem al aankomen… Na het werk lag er in het hok van Zwartje een kleine zwarte puppy. Ok dan geven we hem maar eten, want bij daglicht zag hij er toch wel heel verwaarloosd uit. Het meest frappante is dat Zwart hem volledig accepteert en dat Evelien haar hart er ook aan verpand heeft. Ja dan wil je geen monster zijn en het beest wegsturen. Dus ok het beest krijgt eten en slaapt in de nacht in Zwartjes hok.
Zo dat is dan ook weer geregeld dachten we, maar helaas afgelopen woensdag komen we tussen de middag van het werk thuis en wat blijkt; ons kleine hondje is door de buurvrouw bekogeld met een grote steen. Nu is dat niet de eerste keer dat die vrouw van dit soort streken uithaalt. Ze heeft ook al twee honden van de buurman naar de hondenhemel geholpen. Evelien heeft hem in het hok gelegd en hij zag er zo zielig en alleen uit, dat ons hart nu echt helemaal openging. Dus wat gedaan, even kijken op wat voor manier hij gewond is, ja een open wondje (gelukkig niet groot) en een gebroken been of heup of zoiets (shit wat moet je nu met zoiets in een ontwikkelingsland). Maar even aanzien. We hebben de hond in een bak met water en baking powder (vervanger voor soda) gezet, gewassen en jodium op de wond gedaan, verder kwam onze dierengeneeskunde niet. Nu maar afwachten wat er gebeurt. Natuurlijk dit verhaal op het werk vertelt en daar kregen we meteen te horen dat wij blanken toch wel echt anders met onze dieren omgaan, maar niemand kon het goedkeuren wat onze buurvrouw had uitgehaald. Onze secretaresse kende wel een dierenarts en zou haar vragen wat te doen. Uiteindelijk is de dierenarts op zaterdagmiddag gekomen en heeft geconstateerd dat er niets gebroken was, maar flink gekneusd. Dus een spuit erin en vanaf nu moeten we iedere dag kompressen op zijn zere billetjes leggen.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het kleine beestje heeft behoorlijk scherpe tandjes en hij heeft zich al anderhalve maand in deze grote boze wereld weten te redden. Dat heeft Rik aan den lijve mogen meemaken. Op zaterdag voordat de dierenarts kwam was het kleintje ons huis aan het verkennen en dat wilden we niet. Het moet wel een buitenbeest blijven. Dus Rik dacht ik pak hem wel effe op en zet hem buiten. Nog gewaarschuwd doe dat nou niet die hond bijt. En jawel hoor hij heeft zijn tanden in riks vinger gezet. Verdorie. We kennen die hond nog niet lang genoeg om te weten of hij rabiës met zich meedraagt. Dus dan maar naar het ziekenhuis een spuit erin. De dokter wilde meteen vier spuiten zetten, maar gelukkig hebben we al een voorbehandeling in Nederland gehad, dus zijn twee spuiten genoeg. Hij heeft er nu een gehad en als het beestje in 10 dagen dood is moet hij een ander gaan halen. De spuit die Rik kreeg was steriel, maar naar zijn zeggen het goedje wat erin ging daar was hij niet helemaal tevreden over. Maar goed zoals hij zelf zei: In Nederland zou ik het geweigerd hebben………, en meteen was zijn reactie daarop, misschien had ik het hier dan wel helemaal moeten weigeren. Maar goed zowel Rik als het hondje leven nog en we zien de toekomst van beide vol hoop tegemoet.
O ja dan moet hij natuurlijk ook nog een naam hebben. Je geeft een hond geen mensennaam, dat doe je niet in Afrika. Dus help hoe moet hij heten………..

Lieve groeten van Rik, Dinie, Zwartje en misterX.

• 08 Maart 2010 - 09:52

Elke:

Wat een scheetje zeg. Die zou ik ook niet kunnen weigeren....
    Ik zal us nadenken over een geschikte naam!
    Succes ermee

• 08 Maart 2010 - 10:06

Mooi Verhaal , Dinie ..

Een toepasselijke naam , is b.v. Stoney , doordat hij de stenengooister wist te overleven , terwijl zij er toch al meer heeft gestenigd .
    Maar mischien weet iemand anders nog wel een mooiere naam ..

Ik zou zeggen Succes met de honden , goed gedaan om hem ook een kans te geven .Ook Zwart zal jullie dankbaar zijn ..

Maar ik zou het wel bij 2 houden , haha ..

Rik , Beterschap met je vinger , het was een Willem Alexander actie .
    " Een beetje Dom "
    Maar ja , dit kon gebeuren , ook in Ned. , toch ??

Groetjes ...

• 08 Maart 2010 - 10:06

Mooi Verhaal , Dinie ..

Maar mischien weet iemand anders nog wel een mooiere naam ..

Maar ik zou het wel bij 2 houden , haha ..

Rik , Beterschap met je vinger , het was een Willem Alexander actie .
    " Een beetje Dom "
    Maar ja , dit kon gebeuren , ook in Ned. , toch ??

Groetjes ...

• 08 Maart 2010 - 10:11

Hans En Annemiek:

wateen mooi verhaal weer en wat een schat van een pup. Ik zou hem Witje noemen, weten zij veel in Tanzania. heb je mooi Zwartje en Witje en anders kunje hem/haar altijd nog Arnold noemen.

Hartelijke groeten vanuit een wit besneeuwd Hardenberg

• 08 Maart 2010 - 11:34

Nell:

Ik als honden liefhebster...Jullie hebben ruimte voor wel 10 honden ;-) dus...heel goed gedaan, wat een poepie...houden dus dat hondje zou ik zeggen..

Zoals ik al zei; Witje is discriminatie, want hij is zwart. Hij heeft geluk gehad dat hij jullie ontmoet heeft, ik ben verrast dat zelfs Evelien vertedert is en dat Zwartje de pup accepteert...dus Lucky. Is dat een goede naam?

• 08 Maart 2010 - 12:25

Marian:

Ja, zo'n leuk hondje verdient leuke verzorgers!!! Wat is zwart in het Swahili?
    Als dat een beetje lekker bekt kun je hem wellicht die naam geven?
    En dan... op puppy cursus? haha!!

• 08 Maart 2010 - 17:59

Marijn Nijssen:

het hondje is schattig ik zou hem MAX noemen.
    groetjes marijn

• 08 Maart 2010 - 18:00

Mirthe Nijssen:

het is een heel schattig hondje!!!
    en ik vind voor dat hondje BIKKEL een hele mooie naam!

nog veel plezier daar,
    groetjes mirthe nijssen

• 09 Maart 2010 - 14:56

Maureen:

Eeuhm wat dachten jullie van Happy? Geluk bij een ongeluk dat hij bij jullie Ubrunis terecht is gekomen toch?

groet,

Maureen

• 09 Maart 2010 - 18:08

FenA:

Mooi verhaal, mooie hond...
    Een echte "Kwasi"

• 09 Maart 2010 - 22:09

Theo:

Vandaag ben ik erachter gekomen , wat ook nog kan ..

" Jambo " , dat betekent Welkom in het Swahili ..

Keuze genoeg , haha !

We horen het wel !!!!!

• 19 Maart 2010 - 18:23

Papa:

naam?
    Noem hem maar KIR,

dat heeft wat zwarts: 't is een zwartebessenlikeur.
    Lijkt een beetje op RIK, en is toch géén mensennaam...

Heb Met Sophie Twee Weekjes Rondreis Cuba Gemaakt, leuk & leerzaam.
    Mooi land met arme, vriendelijke, muzikale mensen. Er wordt om van alles gebedeld, maar zo te zien geen echte honger geleden.

Groetjes, Papa.

• 19 Maart 2010 - 18:23

Papa:

naam?
    Noem hem maar KIR,

dat heeft wat zwarts: 't is een zwartebessenlikeur.
    Lijkt een beetje op RIK, en is toch géén mensennaam...

Heb Met Sophie Twee Weekjes Rondreis Cuba Gemaakt, leuk & leerzaam.

Groetjes, Papa.

• 30 Maart 2010 - 13:58

Elke:

Genoeg opties voor namen dacht ik zo...., ben benieuwd wat het wordt!

Groetjes, Elke (je toekomstige reisgenoot!)