Boor experiment - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Boor experiment - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Boor experiment

Door: Rik en Dinie

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

07 Februari 2010 | Tanzania, Njombe

Baptist (het technische verhaal door Rik)

Het is al maanden geleden dat we bij ons in de tuin een experiment van 30 meter diep gedaan hebben.
Dat is wellicht 5 keer de lengte van een gemiddelde woonkamer maar dan de grond in.

Er worden hier twee methodes gebruikt.
- De ene heet Rotasluge, die werk met stalen pijpen, een hand die als klep gebruikt wordt en enorme spierballen. Want een stalen pijp van 30 meter die vol water zit is zwaar om handmatig ritmisch op te tillen en te laten vallen.
- Een andere methode heeft de naam Baptist Drilling. Ik dacht eerst omdat je gedoopt wordt als je even niet oplet (zie foto). Inplaats van staal, wordt hier een smallere buis van PVC (plastic) gebruikt. Nog wel zwaar want je moet toch 30 meter water optillen en weer laten vallen.

Beide methodes hebben hun voordelen. Vandaag willen het hebben over de Baptist methode (Arnold kan je alles vertellen over Rotasluge).

In onze tuin is er dus een experiment gehouden met de Baptist methode. En dat ging zo:
Een getrainde driller (van SHIPO) bereidt een boorgat voor in eerste instantie van een meter of zo diep. Verder maakt hij twee badjes voor het gat die via een kanaaltje met elkaar en met het gat in verbinding staan. Hij vult dat gat en de badjes met water. Tot zover lijkt het wel op het bouwen van een zand kasteel.
Dan wordt het eerste stuk PCV pijp boven het gat gehangen. Op de foto’s zie je dat er een aantal sterke Afrikanen aan een touw staan te trekken. Zij trekken telkens de PVC buis zo een meter of ander half omhoog en laten hem dan weer vallen. Onder aan de buis zit een scherpe stalen punt die direct aan een klep zit. Terwijl de pijp naar beneden valt, probeert hij zich door het water (dat we eerder in de gat hebben gedaan) te boren. Het water drukt de klep onder aan de pijp open en perst zich de pijp in.
Zodra de pijp de bodem bereikt knalt de scherpe punt op de bodem en boord zich een stukje de grond in. Dan wordt de pijp weer omhoog getrokken door de mannen. De scherpe punt wordt uit de bodem getrokken en maakt wat aarde los. De klep sluit zich en het water blijft dus in de pijp en wordt mee naar boven getrokken. Daardoor zakt het water in de put/gat en boven aan de oppervlakte stroomt water langs het kanaaltje uit de badjes weer de put in.
Daarna laten de mannen de pijp weer vallen. Beneden drukt het water uit de put zich weer langs de klep de pijp in. Nu echter zit er al water in de pijp (van de vorige keer). Dat water was er net aan gewend naar boven getrokken te worden en is gelukkig een beetje traag van begrip. Het heeft nog niet helemaal door dat de pijp alweer naar beneden valt (*zie thuis experiment beneden). De pijp is aan de boven kant open en voordat het water doorheeft dat de pijp om zich heen naar beneden zakt, verdwijnt de pijp en stroomt het naar buiten. Dat is het moment waarop mensen gedoopt worden.
Het water wordt opgevangen in de badjes en kan zo de volgende keer weer de put in stromen.
Elke keer graaft de scherpe punt wat aarde los en het water neemt telkens wat aarde met zich mee naarboven. In de badjes bezinkt de aarde voordat het water weer de put in stroomt.
En zo graven we een put. Centimeter voor centimeter met vele zweet druppels.

Op zich vindt SHIPO het niet erg dat het veel zweet kost. Want als jij samen met nog 5 sterke buren ruim een week als gekken aan een touw staat te hengsten en je vrouw niet meer weet hoe je ruikt zonder zweet, dan zorgen jullie er samen wel voor dat men voorzichtig is met de put en de pomp.

SHIPO sponsort en maakt eigenlijk alleen putten en pompen voor groepen mensen en dan is menselijke kracht zoals gezegd ideaal. Maar we trainen ook kleine ondernemers in o.a. het maken van putten. Zij hebben ook klanten die prive een pomp willen (net zoals de pomp van ons eigenlijk alleen voor ons prive is (en de buurman dan)). En wij hebben niet de mankracht om dit werk uit te voeren. Maar we zijn wel bereid wat meer te betalen. Dus kan de ondernemer mensen inhuren of misschien een machine gebruiken inplaats van mankracht.
Dat laatste is bij ons in de tuin uitgeprobeerd. Henk Holtslag, Rob en Jan Schuthoff hebben samen een machine bedacht die het zware werk kan overnemen. Nu kan de pijp zelfs 2 meter worden opgetild waardoor de punt meer impact heeft.

(*) thuis experiment: Je kunt eenvoudig testen of het water in Nederland ook traag van begrip is: Vul een beker met water houdt hem hoog boven het hoofd van je partner en beweeg hem snel naar beneden (zonder hem te kantelen, want dat is vals spelen, alhoewel dat wellicht hezelfde effect zal hebben). Nou, als je direct daarna een scherpe pijn in je kruis of buik voelt, dan is het water in Nederland ook traag.

Baptist (het huishoudelijke verhaal door Dinie)

Jullie hebben natuurlijk wel begrepen dat het maken van een touwpomp niet in een dag gebeurd is. Nou dat hebbben Evelien (onze hulp) en Zwartje (onze hond) geweten. Iedere ochtend om 7.30 uur kwamen de mannen binnendruppelen, zo’n 8 tot 10 man. Eerst de hond in zijn hok, anders hadden we geen mankracht meer over (hij lust wel een lekker vers botje!) en dan een kopje thee zetten. De mannen kleden zich om en het werk kan beginnen. Zij werkten iedere dag tot 16.30 uur en tussendoor moest er gezorgd worden voor een natje en een droogje. Dat is de deal. De mannen komen bij jou werken, maar je moet ze wel voeden. Dus Evelien heeft iedere dag grote pannen Ugali, rijst enz voor ze klaargemaakt en dan kwamen wij samen met Walter, Henk, Rob en Jan ’s avonds ook nog eens een keertje eten. Het was een heel spektakel om al die mensen in en rondom het huis te hebben. Maar uiteindelijk zijn we beloond met een mooie touwpomp, die we overigens nog niet veel gebruikt hebben tot nu toe, want het is volop regenseizoen en iedere dag regent het flink hier. Maar als in Mei het droge seizoen begint zullen we er dankbaar gebruik van gaan maken om de groentes en planten water te geven. Wat zullen we een spierballen krijgen. Als we nu een emmer water oppompen dan zijn we al bijna uitgeteld, dus we moeten nog flink trainen voordat we een emmertje of vier kunnen vullen. Aangezien hier geen sportschool is, wordt dat ons dagelijks portie sport denk ik.

• 07 Februari 2010 - 11:08

Andre:

Geweldig verslag! Weet niet of ik het al helemaal snap, maar ben alvast op zoek naar een plastic pijp en een dozijn baptisten. Een eigen pomp is de tuin: dat zou mooi zijn!

• 07 Februari 2010 - 18:33

Netty Hogenbosch:

Geweldig Rik en Dinie, wat jullie samen doen met de Afrikaanse vrienden.Wat een werk!!Functioneel voor het droge seizoen.Wij moeten maar weer eens goed nadenken over het gemak om een kraan open te draaien!!!
    Sukses verder en groetjes van Lex en mij.

• 08 Februari 2010 - 14:46

Theo:

Dit is echt een mooi verhaal , Rik , ik ben blij dat jij mijn tandarts niet bent , haha !!
    Nog veel succes .. Samen ..

Theo .....

• 01 Maart 2010 - 13:16

Arnold:

Hier krijg ik wel de kriebels van.... geweldig Rik!!

PS.
    Emmanuel heeft inmiddels 4 succesvolle rotasludge boringe gedaan (aan de kust)