Eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu Eerste week in Tanzania - Reisverslag uit Njombe, Tanzania van Rik en Dinie - WaarBenJij.nu

Eerste week in Tanzania

Door: Rik

Blijf op de hoogte en volg Rik en Dinie

29 Augustus 2009 | Tanzania, Njombe

Ik heb Dar es Salaam (de onofficiële hoofdstad) nog maar alleen in het donker gezien. Want er is werk aan de winkel. Dus reisden we (Ester en ik) nee het is niet wat je denkt, Dinie volgt over 3 weken en nee, één vrouw is ruim voldoende. Enfin, het is niet zo ingewikkeld: Ester is mededirecteur van Connect International en medeoprichtster van Shipo. Wie kan mij hier nu beter op weg helpen dan Ester?
Enfin, we dwalen af, dus na een korte nacht reisden we meteen door naar Njombe. Die bus reis duurt langer dan de vlucht inclusief tussenlanding. Maar je ziet dan ook meteen de variatie die Tanzania in landschap en klimaat beidt. De reis gaat onder andere dwars door een natuurpark. En geloof het of niet ik heb antilopen, giraffen, zebra’s en wilde beesten gewoon langs de weg zien grazen alsof het koeien zijn. Helaas waren de ramen van de bus te smerig om mooie foto’s te maken. Die houden jullie nog te goed.

Een maal in Njombe is de nacht wederom aan de krappe kant want werk begint hier om 7:30 (ook wel 1:30 swahili-tijd genoemd). En als ik werk zeg bedoel ik werk. Shipo is een lokale organisaties met voor het over grote deel erg enthousiaste en gemotiveerde mensen (ongeveer 30). Ik werk voor de technische afdeling. De bedoeling is dat ik nauw samenwerk met het afdelingshoofd. En daar start voor mij Afrika: want raad eens wie vanwege persoonlijke omstandigheden afwezig is? Maar goed bij twijfel geef ik maar een beetje voordeel (types kiswahili zinsbouw).

Ons huis(je) is prachtig, completer dan onze woning in Nijmegen en het heeft een prachtig onderhouden tuin met onder andere -alsof dat heel gewoon is in Afrika- aardbeien. Evelien is de vrouw met de groene vingers en het gouden hart. Vanavond heeft ze Ugali voor ons gemaakt. Daar zal ik maar eens induiken. Ik rammel na een dag hard werken –ik heb vandaag o.a. mijn eerste database rapport in Kiswahili gemaakt en samen met Evelien (heb ik dan toch meerdere vrouwen?) een stapel brandhout verplaats. Op een hoogte van ruim 2000 meter is dat zelfs voor een atletisch man in de bloei van zijn leven toch flink puffen. Op die hoogte heb ik Henk’s fiets (die staat hier) uitgetest en daarmee de gele trui afgedwongen. 15 Cent aan olie en lucht deed trouwens wonderen.

Ik moet hier nog veel leren; hoogte prioriteit hebben Kiswahili en het gebruik van het lokale toilet daarvoor hebben we een speciale oefenruimte.

Ps. Henk mocht ik je fiets lenen?

  • 29 Augustus 2009 - 09:20

    Theo Verberne:

    Hoi Rik ,

    En wij maar denken dat je daar zielig alleen op Dinie zat te wachten !!

    Nog effe , dan zal ze je komen helpen met je Kiswahili ..

    Fijn om te lezen dat het goed gaat daar , en dat je huisje ook mooi is , alleen dat toilet , is dat dat hokje rechts achter in de tuin ???

    En 7.30 beginnen , tja , dat valt ook nog mee , toch??

    Groetjes van ons 4 tjes .

    Theo ..Houdoe !!

  • 29 Augustus 2009 - 10:58

    Anita:

    Hé Rik,

    Wat een leuke introductie!!! Had al een beetje van Dinie gehoord. Klinkt goed. Hoop dat jullie een fantastische tijd gaan krijgen. Geniet in ieder geval van het Tanzaniaanse avontuur en hou ons af en toe op de hoogte. Lieve groet, Anita
    P.S. Heb zojuist je vrouw op de trein retour richting Nijmegen gezet. Snik.

  • 29 Augustus 2009 - 16:21

    Dinie (je 1ste Vrouw:

    Ha lief

    Leuk die eerste foto's en ik heb er zin an!!!

  • 30 Augustus 2009 - 03:49

    Netty En Lex:

    Wat een mooie start en we kijken uit naar jullie foto's. Het zal vast wel wennen om werk op hoog niveau te doen! Veel fietsen helpt. Succes en we zullen met belangstelling jullie belevenissen volgen.

  • 30 Augustus 2009 - 07:04

    Henk Zengers:

    fijn jullie eerst ervaringen in Tanzania.
    Een heel ander land dan Noord Ghana, denk ik.
    Veel succes in jullie werk.

    Henk

  • 30 Augustus 2009 - 07:14

    Jan En Riky:

    He wel leuk, en een mooie tuin. Veel succes met je nieuwe job.

  • 30 Augustus 2009 - 07:16

    Breda:

    Het leest weer als vertrouwd. Een goed begin is ....... Trouwens die oefenruimte, is dat het huisje achter in jullie tuin? Grt.

  • 30 Augustus 2009 - 10:04

    Papa:

    ik volg met belangstelling je avonturen. Voorzichtig met de vrouwen, maar dat komt wel goed.
    Maar wat moet ik in 's hemelsnaam verstaan onder "een oefenruimte voor het lokale toilet " ??? Of bedoel je een oefenruimte voor taalles!?

    Groeten,

    Pap.

  • 30 Augustus 2009 - 16:44

    Anne:

    Heerlijk wat een avontuuur weer!
    Gewoon geweldig lijkt me deze nieuwe uitdaging weer in een nieuw land met nieuwe mensen en nieuwe verrassingen...

  • 30 Augustus 2009 - 17:10

    Marjon En Ria:

    hoe krijg je het toch voor elkaar om alweer in zo'n fantastisch huis te wonen! en is die open haard net zo hard nodig als de fans in tamale?
    veel plezier met dit nieuwe avontuur en we genieten er hier(daar?)graag van mee.

  • 31 Augustus 2009 - 08:11

    Wieteke:

    Ha die Rik,

    Van een beetje werk is nog niemand dood gegaan. Jij bent trouwens toch een, zoals je zelf zegt, "atletische man in de bloei van zijn leven"? Die draaien hun hand niet voor om voor korte nachten, Kiswahili en een stapel brandhout.
    In ieder geval kan ik uit je verhaal opmaken dat je met volle teugen geniet van je Tanzaniaanse avontuur.
    En van deze zijde van het internet geniet ik graag met jullie mee. ;)
    Liefs Wieteke

  • 02 September 2009 - 10:51

    André:

    Ha die Rik,

    Gisteren met je vrouw en drie oud collega's uit wezen eten. Gezellig natuurlijk. Dinie zegt dat ze 8 kilo aangekomen is, nou uh...ze ziet er zo voortreffelijk uit, dus je zorgt maar dat die kilo's er niet meer af gaan.Elke dag een bord verse Tanzaniaanse maispap of knolgepofte yamwortels met een toetje van maniok, schijnt wel te helpen.
    Overgens Rik, wat schrijf je humoristisch. Ik geniet van je verhalen dus kijk uit naar meer.

    groeten van andré en riet

  • 02 September 2009 - 21:40

    Annie En Piet:

    Hallo Rik
    Leuk om je eerste ervaringen weer te lezen Heel veel succes en een hele goede tijd gewenst
    Piet vond de tuin er al goed bij staan
    Groetjes Annie en Piet

  • 06 September 2009 - 12:31

    Theo:

    Hallo Allemaal ,

    Dinie heeft me net gemaild , dat ze goed is aangekomen , er het prima naar haar zin heeft .

    Dus vanaf vandaag heeft Rik er weer een Vrouw bij gekregen ..

    Maar dat zal hij niet erg vinden ..

    Groetjes . Theo ..

  • 07 September 2009 - 20:36

    Maria:

    Ha Rik,
    goed om te lezen hoe het jou daar de eerste tijd is vergaan! Weer heel anders als zeilen op de Wadden! Ik begrijp uit de eerdere reacties dat Dinie inmiddels goed is aangekomen daar. Heel veel succes voor jullie samen!
    Groetjes, ook van Rob !

  • 09 September 2009 - 14:52

    Barbara Dusseldorp:

    Hoi Rik,

    Hier de eerste KION collega met een verrassende vraag; Is Dinie inmiddels gearriveerd?

    Groetjes
    Barbara Dusseldorp-Huisman

  • 08 Oktober 2009 - 15:01

    Steven:

    he rik groote vriend van me ik heb gehoord dat jelang moest reizen.en dat huisje is ook wel mooi.7.30 dat is best wel vroeg zeg.dan lig ik nog lekker in me bedje, of moet dan naar school (saai!!) en ik hoop dat je de komende 2jaar leuk zal hebben. en ik zit alle dagen afte tellen ik kan niet wachten tot je terug komt,

    ps nog bedanktvoor het leuke karten (met die autotjes)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Njombe

Tanzania

Recente Reisverslagen:

05 April 2012

De laatste loodjes.

29 Oktober 2011

50 worden in Tanzania

06 Augustus 2011

Terug van Vakantie

16 April 2011

Veldwerk

26 Februari 2011

Meteen met de bom in huis te vallen,
Rik en Dinie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 167459

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 31 Maart 2016

Zambia

05 Augustus 2013 - 17 November 2013

India

12 Augustus 2012 - 12 Augustus 2013

Illeret (Kenia – Ethiopië)

15 Augustus 2009 - 06 Mei 2012

Tanzania

10 Februari 2007 - 10 Februari 2009

Ghana

Landen bezocht: